Stegmotorstyrning för bipolära stegmotorer [bilder]

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Stegmotorstyrning för bipolära stegmotorer [bilder]

Inlägg av Greensilver »

För ganska länge sedan blev jag sugen på att bygga en stor varmtrådsskärare. Började surfa runt en del på CNC-sidor och sög åt mig av andras kunskap. :D

Beslöt mig för att försöka bygga hela maskinen själv med så lite köpta delar som möjligt, dels för att jag inte hade råd att köpa allt på en gång men mest för att jag precis som ni andra här gillar att bygga prylar. :)

Den här tråden tänkte jag skriva lite om styrkorten i. Målsättningen var som sagt att bygga en varmtrådsskärare men det bygget tar vi i en annan tråd.

Mitt mål med projektet:
Atmel baserad
Firmware i assembler
Strömreglering med komparator "Chopperstyrning"
Microsteg med en sinus-look-up tabell
Möjlighet att välja upplösning på mikrostegen
Möjlighet att välja fjärdedelssteg, halvsteg och fullsteg
Optokopplare på in/utgångar
Ingångar: STEP, DIRECTION, STOP
Utgång: LOST

När det gällde max ström och spänning hade jag inga exakta specar utan tänkte bygga efter förmåga. Målet var ändå att driva ett par hyfsat stora stegmotorer typ 1.5 Nm eller så.

Status just nu:
Stresstest med temperaturmätning av sluttrissorna. Vill testa olika frekvenser för choppern samt lite olika konfigurationer för gaten. Tänkte limma fast ett par termometrar på trissornas kylflänsar och sedan köra dem en bra stund från Mach3 med varje konfiguration och se vilken som ger minst värme ~ minst effektförlust.
Senast redigerad av Greensilver 24 april 2007, 22:14:55, redigerad totalt 2 gånger.
Tekko

Inlägg av Tekko »

Utgång: LOST ??? :humf: :humm:
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Ja, precis. Om en ny stegpuls kommer före det att den föregående avslutats går denna utgång låg samtidigt som en röd lysdiod tänds. Tänkte att det kunde vara behändigt när man tweakar in systemet.

Hade tänkt ha en HOME ingång också men det har jag skippat nu eftersom detta verkar finnas i mjukvaran som jag tänkte köra med (MACH3).
Tekko

Inlägg av Tekko »

Hur har du tänkt detektera detta, enkoder ?
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Om du menar detektera att en stegpuls kommer före det att stegsekvensen avslutats så sker det i mjukvaran. Inga encoders, ingen återkoppling överhuvudtaget från motorn till styrkortet.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Här är en nisse som inte har nån aning om vad han säljer, eller vart han bor. Vad menar han med "... där man behöver en noggran utformning." tro???
Tror priset har "råkat" bli 3000:- för mycket, eller kanske en nolla för mycket. :lol:

http://www.blocket.se/vi/11072048.htm?ca=9_s
Tekko

Inlägg av Tekko »

jojje :rofl :lol:
Millox

Inlägg av Millox »

Men så bor han ju där han bor också... Lidl kan man ju inte lita på, det vet ju alla ;-)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ser ut att vara för unipolära motorer.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jepp, till å med det. Dom kostar ju nästan ingenting helt nya. Mycket enkla att bygga själv också.
Användarvisningsbild
Greensilver
Kontakt:

Inlägg av Greensilver »

Här kommer bilder från projektet. De första bilderna talar väl för sig själv, de visar etsningen av det första prototypkortet. De sista bilderna visar digitalen som jag skall ha för att visa var någonstans maskinen befinner sig. Jag byggde två stycken för att underlätta vid lusjakt i firmwaren. Satte den ena på att räkna steg från PC´n och den andra på att räkna steg från stegmotorkortet. Jag lät dem stå att gå någon timme för att se så att antalet steg var desamma på ”båda sidor”. Digitalen bygger på en AT90S2313 som går att konfigurera på lite olika sätt. Hade tänkt använda samma kort som timer på min UV-box men den fungerar som räknare, timer och display beroende på vilken flagga man sätter i firmwaren. Det andra kortet är ett enkelt breakout kort för paralellporten.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Snyggt!
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Fasiken vad sugen man blev på att etsa nåt kort nu då..

snyggt gjort iaf.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jepp snyggt!
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Förbannat snyggt. Etsningen såg också väldigt proffsig ut, nästan så att man kan komma undan med att etsa kretskort i köket utan att ens bättre hälft märker det :D
Skriv svar