På många ställen finns uttag för dataström. Har jag förstått saken rätt är denna fri från transienter, men hur sker detta?
Har hört talas om att man förr i världen hade en enorm transformator med lika många lindningar på båda sidor. Hjälpte till och med mot blixtledslag i nätet.
På morsans jobb hade en städare stoppat in en såndär grejj man skurar golv med i ett eluttag menat för dator och säkringen hade brunnit. Vet inte vad det beror på, kanske var säkringen mindre där eller så var det uttaget kopplat till en UPS som inte klarade av belastningen och därför gick säkringen (vet inte vilken säkring det var, kan vara mellan UPS och uttaget också).
btw, blanda inte orden DATA och DATOR. Data är det du har på en cdskiva eller på hårddisken. Dator är det du sitter framför när du läser detta meddelande...
Det kan vara en s.k. magnetstabilisator. Den eliminerar vissa transienter och korta avbrott (ställverksomkopplingar) så att det blir en fin sinusvåg. På så sätt skyddar man värdefull elektronik så att den håller längre.
Macce skrev:btw, blanda inte orden DATA och DATOR. Data är det du har på en cdskiva eller på hårddisken. Dator är det du sitter framför när du läser detta meddelande...
Det gläder mig mycket att någon mer än jag gör den skillnaden. Det är tyvärr alldeles för vanligt att många på något mystiskt vis blandar ihop dessa två vitt skilda begrepp, eller vantolkar dess innebörd.
Håller med dig om det. Skickade klagomål till en nystartad datortidning var de skrev "dataspel" och inte "datorspel". Tycker det går lite för långt om tidningarna börjar skriva fel...
Det är tyvärr allt för vanligt med likartade fel och dessa vidriga särskrivningar och en mängd fåniga förkortningar och märkliga översättningar av amerikanskt slang
Enligt Norstedts plusordlista kan data numer betyda "system som fortlöpande på elektronisk väg lagrar (vissa) uppgifter och bearbetar dem" dvs, själva datorn... Jag tycker det är ett stort steg i åt h-----e fel riktning...
Va
Kontrar med SAOL
data: uppgifter, fakta, material för maskinell el manuell informationsbehandling m.m. bla bla bla.....
Det stämmer i alla fall med min definition av data!!
Apropå sådana saker: MicaelKarlsson... "Närhelst ett system är fullkomligt definerat" o.s.v. Definierat (med två i:n) ska det väl ändå vara? icon_mrgreen.gif