Kommentarer på fläktstyrning.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
arte

Kommentarer på fläktstyrning.

Inlägg av arte »

Hej,

Jag har tänkt att bygga en fläktstyrning. Hastigheten på fläkten styrs från en PWM signal som kommer från en PIC.

Den fläkten jag har tänkt att köra är på ca 4W, men jag kanske kopplar in kraftigare. Så upp till 10-12W har jag tänkt mig.

5v till PICen tar jag från datorns nätagg, 12v till fläkten lika så.

Bild

Fläkten är 20ohms motståndet R4.

Några egna kommentarer.

1. Är det onödigt att ha BC547:an, PICnen klarar ensam att leverara 25mA, då klarar BDn ganska bra.

2. Darlington är ju bra, men tappar så mycket spänning då. Vill ju trots allt kunna köra max (1v är spännings fallet över BD139 ungefär). Samma orsak till att inte köra MOSFETs?

3. Behöver jag ha massa kondensatorer överallt för att ta bort transienter och dylikt för PICen?

4. R2 och R3 har jag bara läst mig till att man skall ha, har det något med stabilitet vid transienter att göra? typ lokal återkopling? Någon som vet mera?

5. Vad tror ni om kylning av BD139:an, behövs det nått element?
Tacksam för kommentarer/förslag/såningar!
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Är den inte onödigt kompliserad? Eller blir den bättre så på något sätt än en simpel??tror inte R2 o R3 behövs.. . Och tänk också på att det kan bli hemska PWM-ljud av fläkten, Jag löste detta med en konding. Finns under "moddar o byggen" på min hemsida (om du är intreserad) http://www.crazycasemod.se

Du ska ha kondingar på¨spänningsmatningen på PIC'en annars ska det nog inte behövas mer..

//Daniel A
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Är det inte enklare med ett enkelt mosfet steg ?

> från en PWM signal som kommer från en PIC

SW eller HW ?
arte

Inlägg av arte »

squiz3r:

Det är på gränsen att det räcker med ett enkelt steg ifall man skall
köra med en bipolär effekttransistor. Din timer krets klarar av att ge ut 100mA vilket är tillräckligt för att driva en effekt trissa. PICen klarar 25mA.
Såg i din skiss att du har ett 10k motsånd innan basen, blir det inte väldigt liten basström då?

sodjan:

Är det inte ett mycket högre spänningsfall över en mosfet än vad det är över en BJT när de bottnade?
Vill ha så hög spänings som möjligt över fläkten.

Anågende PWM så börjar jag nog med mjukvaru. (det var det du undrade va?). Spelar det någon roll?
Millox

Inlägg av Millox »

Nope, det är inte högre spänningsfall.

Exempelvis IRF540 har Rdson på 0,044 Ω. Din BJT har spänningsfallet runt 0,3 V eller så.

Det ger nästan 7 A för mosfeten innan spänningsfallet är lika, dvs, en effekt på nära 84 W innan bjt:n är lika bra som mosfeten. Dessutom är mosfeten mycket lättare att driva, och drar betydligt mindre ström för att switcha.
Janne

Inlägg av Janne »

Du bör absolut ha en diod parallellt med motorn i backriktningen
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Anågende PWM så börjar jag nog med mjukvaru. Spelar det någon roll?

Inte för fläkten, men kanske för PIC'en... :-)
Det blir mindre "jobb" för PIC'en med HW-PWM.
Ooch mindre risk att PWM signalen fastnar "on"
p.g.a programvarubuggar...
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>Såg i din skiss att du har ett 10k motsånd innan basen, blir det inte väldigt liten basström då?
Nja.. Jag vet inte om den bottnar helt men men... 10K hade jag hemma :) När jag testade den på 12v gick den inte riktigt lika fort som om jag koppla den direkt på, men det räcker gott för mig (och säkert många andra).

//Daniel A
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tycker att du ska köra en logikt styrbar mos.
Sedan gör du ett lågpassfilter(LC) för att fläkten ska se signalen som DC.

PWM hårdvaran brukar vara snabbare. Mjukvaran kan hänga sig men inget kommer ta skada av det(ev någons öron när fläkten låter för mycket).
Ett tips är att köra PWM frekvensen över 20khz för inte höra oljud.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nackdelen med höga frekvenser är att motorn tappar ganska mycket kraft iom induktansen.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Men under 10Hz, där hör man inte.. :D :D
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Dustin och Gtek har 120mm och 80mm fläktar med ingång för PWM. All drivelektronik sitter i fläkten och du får fortfarande få ut fläktens varvtal eftersom varvtalsräknaren och motorn är separata enheter. Varvtalssignalen får du inte ut så lätt från en vanlig fläkt om strömmen bryts hela tiden.

Jag var själv på G med en dylik konstruktion, men gav upp då fläkten jag hade (92mm, 10W) väsnades vid PWM-frekvenser under 20kHz. Över 20kHz blev den däremot för svag för att kunna drivas under ca 40%.

Se Intels spec. för PWM: http://www.formfactors.org/developer%5C ... M_Spec.pdf
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

squiz3r skrev:Men under 10Hz, där hör man inte.. :D :D
Jo, du hör att fläkten rycker till när strömmen slås på.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Man ser det nästan. :D
arte

Inlägg av arte »

Så en PWM signal är inte bra för att styra motorer? Det har jag trått hela tiden :)

Så de alternativ som finns är:

1. Att köpa en fläkt med styrning i, troligtvis enklast och billigast. Det får gärna vara billigt men det skall vara roligt att bygga!
Så den iden går bort.

2. Att byta ut BJT mot en mos och kanske lite drivelektronik. Sedan lägger man ett lågpass filter över fläkten.
Det kommer ju vara stora strömmar, behöver man tänkapå något i LC filterdesignen då?

3. Att göra en DC-DC converter, typ en Buck stepdown?

Vad tror ni? Alternativ 2 kanske verkar vara rimligt?
Skriv svar