Samköp/-tillverkning spindel - levererade! :)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Blir något åt detta håll med denna axeln och 43mm fäste.
Bild

Behöver ett lager där uppe med ID20 mm och OD<36 mm?
Skall vara en spännplatta där nere också. Spännringen behöver slipas ned aningen eller hitta en med mindre ytterdiameter så att vk-lagret får nått att ligga emot i huset.

Edit: Någon kanske kan maila denna skissen och be om passande lager? hittills har jag bara hittat ett med OD 42mm..
H.O

Inlägg av H.O »

God morgon,

Några lager:
6804, ID20, OD32, B6 (NACHI)
6904, ID20, OD37, B9 (NACHI)
61804, ID20, OD32, B7 (SKF)
61904, ID20, OD37, B9 (SKF)
31804, ID20, OD32, B7 (NSK, tror jag...) - samma som jag har.

Glöm inte lägga till 2Z, 2RS eller vad ni nu vill ha....

/Henrik.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Spruft, kan du fixa en måttsatt 2D-ritning av spindelhuset? Jag vet inte om du har gjort det förut, men de flesta 3D-CAD-program har stöd för det, bara att välja vy och skala så dyker det upp en 2D-ritning, typ. Den brukar dessutom uppdateras mer eller mindre automatiskt när man ändrar i 3D-ritningen.

Sen får man förstås måttsätta själv. Då brukar man välja en "viktig" yta att måttsätta allt annat ifrån.

Du kan t.ex. välja ytan längst ner (där ringen som pressar mot vk-lagret ska sitta) som bas för alla Y-mått, och spindelcentrum som bas för alla radiella mått. (Då får man placera ut en centrumlinje först.)

En sak som ser lite skum ut är att axeln inte ser ut att röra vid mer än hälften av vk-lagrets insida (det är nåt slags fasning på axeln?). En distans mellan lagret och flänsen på axeln kanske skulle vara bra?

Edit: Jag kollade lite mer på ritningen av axeln och på bilden, och den där 4 mm breda "gropen" närmast flänsen ser ju inte alls bra ut, tycker jag! Vad gör vi åt den?

Arvid
Senast redigerad av arvidb 24 april 2007, 14:09:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

God förmiddag,

Jo jag kan nog göra en ritning, finns en bra funktion för att göra ritningar av 3d-modeller. Tror det går snabbt så om något inte är bra kan det snabbt ändras. Dessa måttoleranser är tyvärr utanför mitt kompetensområde :)
Men jag gör en ritning när jag kommer hem ikväll och så får vi ändra så allt blir begripligt.

..axeln inte ser ut att röra vid mer än hälften av vk-lagrets insida..

Ja det är helt rätt. Enligt ritningen så är det en fasning på 4*0.5mm. Känns inte som att det kommer påverka då det ju är 13mm kvar med kontakt?

H:O: Tack för den listan. Tror att 6804 eller 61804 blir bra.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Här är ett trevligt (svenskt!) dokument om vk-lagren som vi funderar på: http://www.skf.com/files/081664.pdf

--------
Our Google which art in cyberspace,
Hallowed be thy domain.
For thine search engine is the greatest,
and the power,
and the glory,
For search after search.
Amen

--------

Där finns data om t.ex. hur stora flänsar lagren behöver som stöd på axel och hus (s. 25), om förspänning o.s.v.

Efter lite läsning där så föreslår jag ändå två enradiga lager (förspänningsklass GA eller GB) istället för ett dubbelt, eftersom det verkar som om de dubbla lagren inte är förspända utan har axiellt glapp. Inte mycket, men det lär räcka för att axeln ska vibrera upp-ner när man fräser.

Ang. fasningen så skulle jag gärna slänga på en 5-6 mm distans över den. Jag tror lagren är gjorda för att ha stöd under hela inner- och ytterringen. Vi kan ju kolla på det senare, det är lite svårt att se som det ser ut nu om distansen ändå behövs för att komma åt skruvtaget på chucken.

Arvid
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Fler designbeslut:

Om diametern på spindelhuset är 60 mm så hamnar skruvarna som ska hålla fast plattan i botten ("pressplattan") på dia 56,75 mm om de ska sitta centrerade i spindelhusets vägg. Om vi vill att skruvskallarna inte ska sticka ut utanför spindelhuset så blir det till att använda M3. Om det är viktigt att plattan är centrerad så vill vi kanske använda försänkt skruv - det tar dessutom mindre plats men pressplattan blir såklart lite dyrare.

Hur hindrar vi spån o sånt från att komma in i lagret? En tätningsplatta i delrin utanpå pressplattan? Eller göra pressplattan med mindre centrumhål och olika tjocklek (tunnare närmare axeln för att inte gå emot innerringen på lagren)?

Sen undrar jag ändå om inte limning av lagren är bättre än att använda spännring, särskilt med tanke på 4x0,5 mm-spåret i axeln. Limmar man kan man ju sätta fast lagren precis ovanför spåret och slipper att slipa ner spännringen, något som jag tycker verkar jättekrångligt (jag har ingen aning om hur jag skulle gå till väga, faktiskt). Vill man byta lager får man väl slänga in axel+lager i ugnen och kasta lagren efteråt...

Arvid
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Aha men hur ska man kunna spänna åt kullagerna om dom är limmade? Säg att vi har två enkla vk-lager där nere. Ska man då limma fast den längst ned och låta det andra ligga mot kanten i spindelhuset? Då måste vi också ha en distans mellan båda kullagerna?

Kan vi inte göra designen så att det finns plats för en spännring om man prompt vägrar limma? :)

M3 känns klent? Kan vi inte ta M5 eller mer och ha störra diameter på spindelhuset. Blir styvare och mindre vibbrationer med större diameter på huset.

Middag! 8)

ska kolla på skf.com sen
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

mina personliga åsikter , som visserligen är präglade av 14 år som elektriker i en firma som tillverkade maskiner och även egna spindlar är,
vinkelkontaktlager, ett par nere, ett vanligt lager uppe vid remskivan, den beöver inte vara fixerad längsleds vid axlen utan bara ta upp rem eller kuggremskraften
lagrena bör absolut vara klämda inte limmade,

skydd bör utföras med labyrinttätningar och ett svagt övertryck mellan labyrinttätningen och lagrena

återkommer om jag lyckas hitta något vettigt sätt att göra anspänningen av lagrena
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Följer tråden med stort intresse :eek2:

Har oxå en CNC maskin i tankarna har börjat samla på mig lite grejor och denna spindel är av intresse...

Kan tyvärr inte bidra så mycket då detta inte är i mitt kunskaps område men kan tänka mig att hänga på en beställning!

// Jeppsson
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

grym: hoppas du kommer på nåt! :) Det är jättevärdefullt att få råd från nån som har lite erfarenhet och vet vad som funkar! Tänk bara på att vi inte har tillgång till en massa maskiner.

Spruft: det behövs ingen distans mellan lagren, de är gjorda för att sitta mot varandra. Beroende på vilken förspänningsgrad (GA, GB, GC) man väljer så får man olika förspänning, eller med CA, CB, CC olika mycket glapp, om man monterar lagren direkt mot varandra.

Jag hade tänkt mig att båda lagrens innerringar limmas mot axeln och sen spänns det hela ihop så att lagren trycks mot varandra innan limmet har härdat. När det sedan har härdat kan man justera förspänningen med "spännplattan" längst ner. Om bara limmet håller så ger det ju en helt stum montering utan glapp.

Jag har inget emot att göra plats för en (nedslipad) spännring. Det gör iofs att en eventuell 43 mm-diameter kommer ännu längre från vk-lagren, men det gör inte mig så mycket.

Arvid
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

arvid jag kapulerar :) vi använder lim för att få fästet så långt ner som möjligt (såvida det inte var det som grym syftade på)

grym: vad menar du med klämda och inte limmade. Menar du själva inpassningen i huset eller hur dom sitter fast på axeln? Så vitt ja vet är vi väl inne på att inte limma på huset men att limma på axeln istället för spännring.

arvidb: ska vi bestämma oss för två vk-lager att ha där nere så kan jag göra en ritning på't.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Grym: Är det möjligtvis SAJO-maskiner du har rotat i?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jag menar att lagrena skall förspännas mekaniskt och justerbart, har aversioner mot limmade lager :D
normalt sett så har man ju tunna fina muttrar på spindelaxlen för lagerfixering men i detta faller är ju möjligheterna begränsade, om det inte finns ett gängat hål i axlen uppåt mot den fria änden, då skulle man kunna göra en hylsa som spänner ner lagrena, i och för sig så finns det bra spännhylsor som man fixerar på axlen, ska kolla om jag inte hittar en sådan i bland bråten så man kan kolla om dom är i balans och om dom spänner eller släpper när man drar åt dom

japp, sajo maskiner
Användarvisningsbild
ylle

Inlägg av ylle »

Tänkte bara säga att när ni har en färdig ritning på axel och lagerhus så kan jag höra på jobbet vad det skulle kosta att tillverka.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hittade mot förmodan en spännring för 25mm axel, men som den ser ut så verkar den dra ihop sig när man spänner den,

kanske man ska ha lageranspänningen med en eller flera brickfjädrar, då får man inte heller problem med värmeutvidgning, men lagrerna är då alltid tight ihoppressade, och kan fjädra lite neråt, det kan då hugga när man går igenom material med spiralskurna fräsar eller borr
Skriv svar