Vad behöver jag för logikkrets(ar)?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sci

Vad behöver jag för logikkrets(ar)?

Inlägg av Sci »

Jag skulle behöva en krets som har fyra ingånga och fyra motsvarande utgångar. När någon ingång sätts hög skall motsvarande utgång sättas hög och de andra låga. Utgången skall sedan hållas hög tills det att någon annan ingång sätts hög.

Har tyvärr glömmt av det mesta av den digitalteknik jag läste under gymnasiet, så jag vore även tacksam för nån bra länk till en sida som går igenom lite vippor och sånt.

Erik
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

En bra genomgång vet jag ingen, men den här sidan färtäljer väldigt många logikkretsars funktioner i vacker ASCII-text :tumupp:
evert2

Inlägg av evert2 »

Sci:

Varje bygge kräver ju att man jobbar lite med att opimterar stukturen så att man inte behöver en alltför stor mängd IC-kretsar på kretskorten...................MEN det finns vissa grind-typer som är mer generellt användbara än andra.....t ex NAND- och NOR-grindar.......sen är det väl alltid bra att ha lite vippor .........kanske nån räknare och komparatorer......kanske ochså nåt timerkrets eller mutiplexer eller så......

Detta täcker inte upp alla tänkbara behov men är en bra början.... 8)
frejo

Inlägg av frejo »

ok, har just kommit hem från jobbet... borde sova... men istället sätter jag mig och gör ett karnaugh diagram i excel... :shock:

A, B, C och D är ingångar. Q1, Q2, Q3 och Q4 är utgångar.
Orkade bara göra för Q1
http://guldgruvan.mine.nu/Bok1.htm

Som du ser går det inte att optimera så värst mycket, kommer krävas ett antal and grindar... om det inte finns någon färdig grind för det ändamålet...
är nog lite för trött för att tänka just nu ;)

hm, fyra r/s vippor kanske skulle funka, varje ingång går till en set på en vippa och reset på de övriga. Kan ju också byggas med and/or grindar... orkar dock inte ta fram det nu
evert2

Inlägg av evert2 »

frejo:

Om jag fattar dig rätt så skall bara EN utgång vara hög när EN ingång är hög.

Jag vet inte om det finns en Logik-krets som gör allt

Men du kan använda dig av XOR-grindar samt AND-grindar
Senast redigerad av evert2 4 augusti 2004, 10:04:12, redigerad totalt 2 gånger.
evert2

Inlägg av evert2 »

Så enkelt var det väl inte nä.....

Kanske detta funkar.....

(A XOR B) AND (C XOR D) = QE (1)
(A XOR C) AND (B XOR D) = QE (2)

Q1 = ( QE (1) AND QE (2) ) AND A = (((A XOR B) XOR (C XOR D)) AND ((A XOR C) XOR (B XOR D))) AND A

Q2 = ( QE (1) AND QE (2) ) AND B = (((A XOR B) XOR (C XOR D)) AND ((A XOR C) XOR (B XOR D))) AND B

Q3 = ( QE (1) AND QE (2) ) AND C = (((A XOR B) XOR (C XOR D)) AND ((A XOR C) XOR (B XOR D))) AND C

Q4 = ( QE (1) AND QE (2) ) AND D = (((A XOR B) XOR (C XOR D)) AND ((A XOR C) XOR (B XOR D))) AND D

..... undra om det blev rätt nu då.......... :?:
evert2

Inlägg av evert2 »

Om du tycker att det där var krångligt så kan man ju gör så här:

Man utnytjar en "BCD-to-decimal dekoder....

......kommer det att innebära att om (A,B,C,D) = 0001,0010,0100 eller 1000 så kommer utgångarna U8,U4,U2 eller U1 vara hög.......är du med?

U8 = Q1
U4 = Q2
U2 = Q3
U1 = Q4

EDIT : t ex logik kretsen 4028
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

En BCD-to-decimal dekoder löser inte problemet för Ingången ska hållas hög till någon annan ingång går hög dvs.
0001>0001 - 0000>0001 - 0100>0100

frejo> Pga. att termerna är no-care så kan man ringa in all de 8 nedersta rutorna och optimera det till Q1=A :roll: Vilket var det vi började med.
evert2

Inlägg av evert2 »

Aj fan det hade jag missat!
:oops:
evert2

Inlägg av evert2 »

Ok då........

Men om man låter utgångarna från 4028:an skickas dels till SET-ingåmngarna på 4 st SR-vippor (3:0) samt till OR-grindar så här:
S betecknar SET
R betecknar RESET
U8= S3
U4= S2
U2= S1
U1= S0

R3 = U4 OR U2 OR U1
R2 = U8 OR U2 OR U1
R1 = U8 OR U4 OR U1
R0 = U8 OR U4 OR U2

Fan, det blev säkert 4-5 logik-kretsar

Är det rätt nu? :roll:
evert2

Inlägg av evert2 »

RDX*:
Du menar att utgångenskall vara hög enda tills en annaningång (ensamt) blir hög, va?........ :wink:
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

evert2>ja det är så jag har fattat det.

Jag har löst det med 2 in- och 2 utgångar:
Bild

Jag löste det bara rätt upp och ner med grafer och karnaugh diagram.

Problemet är att om man vill ha 4ingångar och utgångar så blir karnaugh diagrammet 6- dimensionellt, vilket höjer svårighetsgraden en aning 8)

En alternativ lösning kan vara en finurlig lösning med någon sorts vippor och kanse en reset krets.
evert2

Inlägg av evert2 »

RDX*:

Jag är lite(?) seg i huvudet nu, så jag får väl erkänna att jag inte fattar den men bilden VERKAR lite skum........... :humm:
evert2

Inlägg av evert2 »

Kom på att "mitt" lösningsförslag har en brist........vid påslag.......det kanske går att göra en ful-koppling.........som gör att varje SR-vippa blir "RESETAD" vid uppstart...... ok...öhmmmm om man gör så här:

R3 OR STARTRESET = R3´ som istället restar SR-vippan ISTÄLLET för R3

å på likartat sä modifiera R2,R1 och R0.

STARTRESET kan väl va nån momemtant slutande "knapp" .....

%&*?@ .....ytterligare en logik-krets..............programmera en PIC istället!!!
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Min lösning (helt otestad): 4 SR-vippor (aktivt höga ingångar), input till Set ,output från alla andra vippor till OR-grind till reset.

OR-grinden har 4 ingångar, den fjärde till start reset.

Start reset: Inverterare, pullup-motstånd och en kondensator till jord på ingången.

Vid spänningstillslag är kondingen urladdad = momentan kortslutning, ingången går låg och ut går hög.

Komponent lista: 4st 4-dubbel nand, 2st dubbel or, 1st inverterare, 1 st 10kOhm och en kondensator på typ 0,1-1uF.
Skriv svar