Fritzells Thereminbygge
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Det lät riktigt bra!

"Kom på i efterhand att det kanske hade varit bättre om jag skrivit nått i stil med: Ja, det är nog bäst du ligger i lite"
Sant.
Nu har jag varit förkyld i ungefär en vecka så jag har inte tagit en ton, men det börjar bli lite bättre. Om inte Murphy dyker upp och ger mig migrän eller nåt annat trevligt så ska jag jobba med inspelningen så den är klar till nästa helg. Se det som ett löfte.

"Kom på i efterhand att det kanske hade varit bättre om jag skrivit nått i stil med: Ja, det är nog bäst du ligger i lite"
Sant.

Nu har jag varit förkyld i ungefär en vecka så jag har inte tagit en ton, men det börjar bli lite bättre. Om inte Murphy dyker upp och ger mig migrän eller nåt annat trevligt så ska jag jobba med inspelningen så den är klar till nästa helg. Se det som ett löfte.

Tackar!! Roligt att det gillades 
och den där Murphy dyker också upp ibland och ställer till det. Roligt att höra att du tänker jobba vidare med inspelningen i veckan dock!
Hoppas på att få färdigställa det projektet snart då. Har en känsla att det kommer bli bra
Kanske skulle berättat också att lite anledningen till att jag byggde chassit i trä, och förmodligen anledningen till att många therminen görs i trä (eller plast?) är för att metall verkar påverka själva thereminen och gör det lite knepigt. Sen tror jag man ska försöka hålla DC-jorden så långt från antennen och dess "ingång" på kretskortet som möjligt också iomed att man själv som är gjord utgör själva kapacitansen till ena oscillatorn.
Ska försöka göra klart ett komplett schema också..

Ajaj du verkar haft otur med sjukdomarNu har jag varit förkyld i ungefär en vecka så jag har inte tagit en ton, men det börjar bli lite bättre. Om inte Murphy dyker upp och ger mig migrän eller nåt annat trevligt så ska jag jobba med inspelningen så den är klar till nästa helg. Se det som ett löfte.

Hoppas på att få färdigställa det projektet snart då. Har en känsla att det kommer bli bra

Kanske skulle berättat också att lite anledningen till att jag byggde chassit i trä, och förmodligen anledningen till att många therminen görs i trä (eller plast?) är för att metall verkar påverka själva thereminen och gör det lite knepigt. Sen tror jag man ska försöka hålla DC-jorden så långt från antennen och dess "ingång" på kretskortet som möjligt också iomed att man själv som är gjord utgör själva kapacitansen till ena oscillatorn.
Ska försöka göra klart ett komplett schema också..
Jadu. 
Provade vanliga radioantenner, järnrör, alu-vinklar/rör och lite allt möjligt men tennrullen verkade funka bäst att "spela" på. Vet inte vilket material som funkar bäst, men egentligen skulle jag velat prova med en antenn som är ca 1cm i diameter och runt 20cm hög..
Stål kanske är bäst.? Vad används för matieral i vanliga kondingar?

Provade vanliga radioantenner, järnrör, alu-vinklar/rör och lite allt möjligt men tennrullen verkade funka bäst att "spela" på. Vet inte vilket material som funkar bäst, men egentligen skulle jag velat prova med en antenn som är ca 1cm i diameter och runt 20cm hög..
Stål kanske är bäst.? Vad används för matieral i vanliga kondingar?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Jag tittade i några elektrolytkondingar där skalet hade "rymt"
och där ser det ut som tenn eller zink. Men borde inte det oxidera i såfall?
"Ajaj du verkar haft otur med sjukdomar"
Ja tyvärr. Troligen är det för att jag jobbat lite för mycket än vad som är hälsosamt under flera år. Men det finns en positiv sida med förkyldningen: Man tvingas ta en paus vare sig man vill eller inte, så jag har tillochmed upptäckt att det går att hålla sig borta från forumet ett helt dygn i streck.
Nu börjar förkyldningen äntligen gå över. Ett tag tänkte jag flytta fram deadlinen för låten en vecka till, men nu känns det inte helt omöjligt att jag kommer klara det. Deadlines brukar kunna göra att man jobbar lite mer fokuserat än om man har ett obestämt slutdatum.
Tillbaka till projektet:
Din theremin har ett väldigt snyggt ljud. Det låter som en bra mix mellan en analog och en digital ljudkälla. Jag har funderat lite på att göra en theremin med flera olika ljudkällor, men frågan är hur man skulle lösa det med antennen. Det kanske skulle behövas reläer eller något för att använda samma antenn till flera olika thereminer. Om man inte gör styrningen helt optisk iofs...
Sedan får man förstås inte glömma pianot i låten du laddade upp. Riktigt bra spelat! Man blir ju nästan lite avundsjuk..

"Ajaj du verkar haft otur med sjukdomar"
Ja tyvärr. Troligen är det för att jag jobbat lite för mycket än vad som är hälsosamt under flera år. Men det finns en positiv sida med förkyldningen: Man tvingas ta en paus vare sig man vill eller inte, så jag har tillochmed upptäckt att det går att hålla sig borta från forumet ett helt dygn i streck.

Nu börjar förkyldningen äntligen gå över. Ett tag tänkte jag flytta fram deadlinen för låten en vecka till, men nu känns det inte helt omöjligt att jag kommer klara det. Deadlines brukar kunna göra att man jobbar lite mer fokuserat än om man har ett obestämt slutdatum.

Tillbaka till projektet:
Din theremin har ett väldigt snyggt ljud. Det låter som en bra mix mellan en analog och en digital ljudkälla. Jag har funderat lite på att göra en theremin med flera olika ljudkällor, men frågan är hur man skulle lösa det med antennen. Det kanske skulle behövas reläer eller något för att använda samma antenn till flera olika thereminer. Om man inte gör styrningen helt optisk iofs...
Sedan får man förstås inte glömma pianot i låten du laddade upp. Riktigt bra spelat! Man blir ju nästan lite avundsjuk..

jag har tillochmed upptäckt att det går att hålla sig borta från forumet ett helt dygn i streck.

Här är schemat
Schematic.pdf
I punkten där R4 och R9 går ihop finns det "normalt" sett ingenting eftersom man trimmar in ena oscillatorn så att de tar ut varandra. När man påverkar antennen och ändrar den andra oscillatorns frekvens börjar det bli signal där. Men mäter man innan R4 eller R9 är det ren fyrkantsvåg. Riktigt analogt alltså

Det sista OP-steget var tänkt som en liten linjeförstärkare men när jag ökade förstärkningen över 1ggr blev signalen helknepig och väldigt svag.

Sänkte förstärkningen till lite under 1. Nu förändrar den signalen bara lite men den fungerar även som buffer. S
Det är intressant om man kunde kombinera en antenn med flera olika ljudkällor. Man kanske skulle kunna använda en frekvensstyrd oscillator (FCO?) direkt på punkten R4,R9 eller kanske någon form av A/D omvandlare/annan typ av signalgenerator som skickar vidare signalen för vidare behandling.
Hmmser det ut som tenn eller zink. Men borde inte det oxidera i såfall?
Zink vet jag iof inte så mycket om men det borde väl oxidera om man inte lackar den eller något. Kanske skulle funka som antenn.. Är osäker på om jag har något zinkaktigt att prova med dock.
Om isolatorn är av aluminium blir det väl ingen isolator.Om jag inte minns fel, så är isolatorn aluminium

Sedan får man förstås inte glömma pianot i låten du laddade upp.
Ärsch... det var väl inget