Letar efter en högeffektiv stepdown krets

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Henry

Letar efter en högeffektiv stepdown krets

Inlägg av Henry »

Har en digitalkamera som jag tänkt att driva med ett Li-ion batteri då NiMh batterierna jag använder börjar bli lite gamla. Problemet är att kameran arbetar med 2 st uppladdningsbara AA batterier och den sammanlagda högsta spänningen är då 2.84V när dom är fulladdade och kameran vill ha max 3V om man driver den med en trafo. Ett Li-ion batteri har 4.2V som fulladdat och jag vill förstås inte testa att koppla in denna spänning till kameran för att se om den klarar det med en ev risk att förstöra något då jag inte vet hur känslig den är, så en effektiv stepdown krets borde vara på sin plats.

Har dock letat här och var och har hittat några hos Maxim men det finns en hel hög av dom och jag vet inte deras verkningsgrad m.m utan att gå igenom alla deras datablad vilket jag håller på med vilket tar en bra tid. Inspänningen till kretsen kommer att vara 4.2V och jag vill ha ut strax under 3V och kretsen skall klara av att kunna arbeta ner till ett minimum på 3V in som är den lägsta spänningen som jag vill att Li-ion batteriet skall gå ner till men ändå ge ut ett minimum på runt 2.5V vid denna inspänning. Inom detta inspänningsområde får det bli en utspänning på minimum 2.5V och max 3V ut gärna 2.8V för att vara på den säkra sidan vid max inspänning till kretsen. Kameran är några år gammal så den drar en del ström, mätte upp runt 1.6 A under en halv sekund precis i uppstart men nominellt ligger det runt 1 A. Kretsen skall helst inte ha någon extern mosfet men det är nog dock oundvikligt pga strömmarna och om jag vill ha en så hög verkningsgrad som möjligt.

Håller just nu på att gå igenom en hel del datablad för att bla se verkningsgrader m.m. men det finns kanske någon här som har hållit på med någon sådan här krets som har dessa krav och hög verkningsgrad som kanske hade kunnat ge tips på någon typ jag kan använda för detta?
xxargs

Inlägg av xxargs »

tips och tips - men i regel så är det drosseln och switchdioden som likriktare som står för en stor del av förlusten i en switchare.

Tar kameran torrbatterier?, då är det i allafall runt 3.2 Volt i inspänning då nya torrbatterier kan ha uppåt 1.6 Volt olastat

Det hade varit bra on du kunde ta reda på hur kamerans ingångssteg på batterisidan ser ut, vilken typ av switchare som används och ingånggskondingarna klarar mer än 3 Volt.

Har du kikat lite hos maxim, linear etc. - att skapa 2.9-3.3 Volt från tex. LiIon kan inte vara någon överaskande udda uppgift då mycket logik jobbar just med 3.3 Volt och lägre spänningar...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tar kameran torrbatterier?

Nej enbart NiMH, torrbatterier klarar inte av att ge ifrån sig den strömmen som behövs.

Ja hade jag vetat hur den ser ut elektriskt på spänningssidan så hade det varit en stor fördel. Problemet är att detta är en Minolta och dom har lagt ner sin kamera produktion sedan knappt ett år tillbaka så det är nog inte så enkelt att få tag på dom. Jag är dessutom inte heller så glad i att öppna upp den för att kolla.

Har kollat hos Maxim sedan några dagar tillbaka och hittade faktiskt så sent som i går några kretsar som skulle kunna fungera efter att ha gått igenom ett 30-tal datablad för att bla hitta bästa effektivitet. Dom jag tittat på använder enbart en drossel och några få komponenter men ingen yttre diod. Ett av valen är MAX1843 och några i den lägre serien som har väldigt bra verkningsgrad vid strömmarna som behövs. Linear hade jag inte tänkt på i hastigheten så dom skall jag kolla hos med, tackar för det tipset.
Skriv svar