LED-display med 18 cm höga siffror (Se resultatet på sid 3

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

LED-display med 18 cm höga siffror (Se resultatet på sid 3

Inlägg av maha »

Håller på med ett litet displayprojekt och tog mig tid att göra själva kretskorten idag. Hade hoppats på att få hem 500st lysdioder i fredags men just precis mitt paket hade budfirman lyckats slarva bort, ett gäng andra från ELFA hade anlänt. Men men, så kan det gå...får vänta till måndag då.

Själva siffrorna är 18 cm höga och direkt plankade från den mindre typen av display som bensinstationskedjan Neste använder. Tog helt enkelt ett foto av en siffra och printade ut den in verklig storlek och började mäta.

Vad de ska användas till är väl kanske lite hemligt ännu men jag har också gjort en liten knappsats där man ska kunna skriva in vad det ska stå på displayen.

Satte kretskorten på balkongen för att man skulle kunna se kretskortsbanorna:

Bild

Uppdateringar kommer de närmaste dagarna.
Senast redigerad av maha 11 juni 2007, 06:34:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

jag passar på att förolämpa ditt foto lite; Är det ytmonterade dioder? :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

:wink: Nä det är nog ett "old school"-projekt det här. Helt vanliga klara röda högintensiva LED:ar med rätt så bra spridningsvinkel. +-22,5 grader om jag minns rätt.

Varje segment får dubbla rader med lysdioder, totalt 368 lysdioder.

Håller som bäst på att designa kontrollerkortet. Blir helt vanligt RS-232-interface så att man kan styra displayen endera med en PC eller med knappsatsen jag också håller på att bygga. Smidigt att kunna koppla in sig på en och samma DSUB-9:a. Men AVR:en inne i knappsatsboxen behöver ju lite matningsspänning fast visst borde det gå att sätta +5V på t.ex. pinne nr 9 i en seriekabel? Kopplar man kabeln till en PC istället så hamnar ju den pinnen på ingången Ring Indicator och det borde väl vara OK?
TERdON
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TERdON »

Går det inte att ta spänning från samma källa som du driver lysdioderna med då?
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo absolut. Förklarade säkert lite otydligt. Knappsatsen kommer alltså att sitta i en egen liten låda tillsammans med en AVR. Den enda kopplingen mellan knappsatsen och själva displayen blir via en seriekabel. Det jag skulle vilja göra är då att skicka +5V från displayen till knappsatsen. Och då är frågan vilken pinne som är lämpligast i och med att man istället för att använda knappsatsen ska kunna koppla displayen till en PC och då hamnar ju +5V på samma pinne på PC:ns serieport.

Alternativen är:
- 1 (Received Line Signal Detect)
- 6 (DCE Ready)
- 8 (Clear To Send)
- 9 (Ring Indicator)

2, 3 har ju RS-232 nivåer och är ju givetvis upptagna dessutom, 5 är GND och 4 och 7 är utgångar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du tar såklart en av pinnarna som är ingångar på PCn. De ska tåla upp till +/-25V. Dvs valfri pinne av just 1,6,8 eller 9. ;)
Antar att du kopplar pinnarna i displayen som på ett modem, dvs korsat. Mellan en dator och ansluten utrustning är det rak kabel som gäller. Om man tänker gå efter någon slags standard ;)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo det är klart att det är någon av de där fyra pinnarna men jag antar att det kan finnas risk att någon av dem kan störa funktionaliteten? De finns ju där av en anledning.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nejdå. Ska du inte medvetet köra med handskakning så ska de göra varken till eller från. Men ta RI då. Den används bara till modem, och ansluts inte ens i en fullkopplad nollmodemkabel.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Tackar för infon! Det får bli RI. :)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Här kan man kanske sno lite inspiration:

Bild
Användarvisningsbild
mri
Kontakt:

Inlägg av mri »

Instämmer med MadModder. Ta RI. Kom ihåg att RS-232 har inverterade spänningsnivåer, så 5V på en ingång betyder logisk "0". (-25V...-3V på en ingång är logisk "1", +3V...+25V är logisk "0")
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jupp. Så om man nu mot förmodan skulle ha något som kollar RI så händer inget iaf. :)
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Idag dök äntligen lysdioderna upp så det blev en riktigt trevlig lödstund ikväll. Fick dessutom drivkretsarna så nu börjar det vara hög tid att dra igång kretskortsmakeriet igen.

Hmmm, syns rätt bra att kretskorten är utsågade ur två olika kretskort...

Bild

mri & MadModder: Nå då känns RI helt klart som ett safe alternativ. Tackar!

Stay Tuned!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du funderade aldrig på att lacka korten mattsvarta på lysdiodsidan?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Madmodder: Det ska du ju inte säga nu! :eek2:

Han kan ju få ångest käslor, o använda upp hela sveries lager av avlödnings fläta för att få loss lysdioderna :verysad:

//Daniel A
Skriv svar