Stor kondensatorbank.

Berätta om dina pågående projekt.
Cryptomaster

Inlägg av Cryptomaster »

Jupp, precis, det stämmer. Det kanske inte framgick tydligt av det jag skrev, men så är det ju.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

grym skrev:plastback, sådan med lock, brukar finnas slaktbackar som är lite bättre kvalitet på
Det var en bra ide faktiskt, gäller bara att hitta en i rätt storlek.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag brukar ta en runda på ikea ibland å leta efter passande saker att bygga elektronik med, finns säkerligen billiga å bra plastlådor där
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Eftersom jag inte fick aluminiumskenorna från IronBill under förra veckan så bestämde jag mig för att tillverka en lite biffigare kontaktor eftersom den förra var lite klen, den tidigare kan ni se här.
Jag bestämde mig för att satsa på en fjäderbelastad modell den här gången för att få ett snabbare tillslag, den ska triggas med en elektromagnet. Elektroderna tillverkas av 30mm mässing där den ena gängas i ett aluminium block och den andra sitter på en fjäderbelastad rostfri stång som löper genom ett annat aluminium block.
Den rörliga elektroden ska sammanbindas med aluminiumblocket med en koppar fläta.
Det är fortfarande endel jobb kvar, men här är resultatet efter några timmar i verkstan:
Elektroderna:
Bild
Bild
Dom härdade delarna till mekanismen.
Bild
Översikt på hur den ser ut förnuvarande.
Bild
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Leder inte aluminium ström rätt så risigt, dvs höga resistanser?
Skulle kunna tänka mig att billigt järn leder ström bättre...

Och hur stänger man av din nya "biffiga" strömbrytare? Ser ut som att det är en spärr, som dras undan av elektromagneten, och fjädern trycker sedan ut brytaren. Det jag undrar är hur man får tillbaka den till ursprungsläget?
Senast redigerad av sebastiannielsen 16 april 2007, 19:19:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Aluminium leder väll ström väldigt bra? :?:
Flummo

Inlägg av Flummo »

Aluminium är en av de bästa ledarna, nästefter silver och koppar. Järn är betydligt sämre.
btw, gulliga småsaker. ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

silver 6.1 x 10^7 S/m
koppar 5.7 x 10^7 S/m
guld 4.1 x 10^7 S/n
aluminium 3.5 x 10^7 S/m
volfram 1.8 x 10^7 S/m
mässing 1.1 x 10^7 S/m
järn 1.0 x 10^7 S/m

S = Siemens = 1/Ohm = mho och avser resistansen 1x1x1 meters kub av metallen ifråga.

aluminium har drygt halva ledningsförmågan mot koppar medans järn och mässing är urursla i sammanhanget med ca 1/6-dels ledningsförmåga mot koppar. - Att mässingen har så dålig ledningsförmåga förvånade mig mest. trots att detta är en kopparlegering med stor kopparinnehåll...

Att mässing förmodligen är bättre kontaktormaterial än aluminium är en annana sak - dock skulle jag nog bygga kontakterna i ren koppar, annars är det lätt att det mesta av kondensatorenergin ägnar sig åt att svetsa ihop kontaktorn istället för att ge energi till objektet. Kanske silverskodd/pläterad koppar på ena och ren koppar på andra just för att försvåra ihopsvetsningen med just olika materialtyper.

jo just det - glöm inte hydralkolven som drar isär den ihopsvetsade brytaren igen efter övningen :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns ju en anledning till att högspännigs ledningar görs av aluminium. Högspännngs luftlednignar görs av en järnvire för hålfastheten och aluminium för att öka ledningsförmörmåga.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är ju inte utan anledning som högspänningsledningarna här i landet är gjorda av aluminium. :) (samt stål för att förhindra uttöjning)

[edit] varför såg jag inte inlägget innan mig som uppenbarligen säger precis samma sak? :P
Senast redigerad av MadModder 16 april 2007, 22:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

en slutsats: Aluminium är bra, Stål är lite mindre bra....
Användarvisningsbild
Eson
Kontakt:

Inlägg av Eson »

Borde inte grafit vara bättre än mässing? Om det bildas gnistor mellan kontakorn så kommer det inte hålle så länge.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag trodde att högspäningsledarna (liksom grövre matarkablar på vanliga 400VAC nätet) var av aluminium helt enkelt för att det är satan så mycket billigare.
Att dubblera arean på en AL ledare kostar väldigt mycket mindre än motsvarande ledare i Cu. Samt att vikten gör att det går lättare att hänga som luftledning (mindre belastning på stolpar osv).
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

xxargs: Är verkligen mässing riktigt så dålig ledare, när jag kollar i formelsamlingen så får jag inte dina siffror att stämma riktigt.
Jag får det till att mässing har en resistivitet på ca 0,06Ωmm²/m , aluminium 0,027Ωmm²/m och koppar 0,018Ωmm²/m vilket ger att koppar bara leder 3,3 gånger bättre än mässing och aluminium 2,2 gånger bättre än mässing.
Vad är det för siffror som jag vänder fel såhär mitt i natten?
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Nu börjar man faktiskt kunna se vad det ska föreställa, dom flesta sakerna är monterade och efter lite modifikationer så verkar det fungera som det ska, har visserligen bara provat den "manuellt" änsålänge.
Det saknas fortfarande ett par fjädrar och anslutningarna för kablarna.
Lite mer bilder och en film när jag provar den.
http://www.hv4all.com/kondensatorbank/kontaktor.wmv
Bild
Bild
Skriv svar