Fritzells Thereminbygge

Berätta om dina pågående projekt.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Ganska OT, men det var nog den värsta särskrivning av "missuppfattat" jag nånsin sett :D
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det går faktiskt väldigt bra att löda fast lödtenn. Ta bort lödkolven först och fortsätt mata in lödtenn undertiden det stelnar :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

squizer>> :D

Lagade ett styrkort till en dörr till en jänkare en gång och där hade dom använt tenn som säkring. Lite häftigt :)

Okidoki, då har jag lyckats klämma fram en lite melodi med denna apparat. Känns lite grann som att lära sig spela fiol, eller ett annat bandlöst instrument. Måste nog säga att jag föredrar instrument med fasta toner, ex piano :) men detta har definitivt en charm! och ger möjligheter till andra finesser.

Ska dock försöka isolera potten, verkar ha kommit damm eller något i för det brusar lite i ett visst läge :?

Gjorde en liten not-analys och det användbara spannet ser ut ungefär såhär. Lite bättre än jag väntat faktiskt.
edit: Om inte bilden funkar är det Imageshack som strular..
Bild

Kan tillägga att mellanrummet mellan en halvnot är ca 0.5mm(!) på de högsta spelabara tonerna, och ca 0.7-1.3cm på de lägsta, vilket gör det lite knivigt :)

Ska försöka hitta någon server att ladda upp mp3-filen på bara...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Skulle det inte gå att få styrningen logaritmisk, så avstånden hela tiden är samma för varje tonsteg?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Det hade varit väldigt bra. Problemet är väl att kapacitansen ändras olinjärt och därav också frekvensen. Fast när jag labbade med tråd-varianten (styr oscillatorn med en motståndstråd) uppträdde samma fenomen.
Vet inte riktigt hur man skulle lösa detta. Vore intressant att få reda på ifall det är samma på riktiga/köpta thereminer.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Frekvensen ändras nog rätt linjärt ska du se. Problemet är ju att vi INTE hör linjärt. För att vi ska tycka det är linjärt och fint, ska det mellan två halvtoner vid 400Hz skilja 23,785Hz, och vid 2000Hz 118,926Hz. Dock ger det inte så stor skillnad som 13 och 0,5mm, men iaf 1/5.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Sant. Ju högre frekvens desto mer skillnad i Herts blir det mellan tonerna. Kanske kunde gå att klura ut en metod att kompensera/reglera ökningen av ena oscillatorns frekvens ju mer man påverkar den :humm:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

"Annars blir jag av med jobbet när du byggt klart"
Hehe, nädå det är ingen risk . Lär nog ta ett tag innan jag lär mig spela något vettigt dessutom
Kom på i efterhand att det kanske hade varit bättre om jag skrivit nått i stil med: Ja, det är nog bäst du ligger i lite :) ;)

Har iaf inte hittat nån server som stöder direktlänkning än. Nån som har nått tips på lite svensk säkert serverutrymme man kan hyra in sig på?

edit:

Är lite klurigt att få grepp om det, men här kommer iallafall den utlovade testinspelningen på tennrullen. :)
Thereminen har fått ett litet reverb samt en sparsam EQ, i övrigt är det helt oredigerat.

Summer.mp3

edit2: Riktig server ordnad (Tack till Housepainter)
Senast redigerad av Fritzell 18 april 2007, 19:41:05, redigerad totalt 4 gånger.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skönt ljud :D

Mycket bra!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Coolt
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Cooolt sound! :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du låter lite darrig på handen, annars finfint :tumupp:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det ska darra när man spelar theremin... :D
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Tjusigt, det låter ju riktigt bra.
Jag tog mig friheten att lägga upp låten på mitt utrymme, hopas det inte gör något. :)
Summer.mp3
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack så mycket! :)

Larda>> Det går alldeles utmärkt :)
Skriv svar