H-brygga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
evert2

Inlägg av evert2 »

$tiff:
Lite sent påkommet men.......jag funderar på om det inte underlättar med att välja en sån HÄR komponenten istället för 2 st BC817 samt 2 basresistorer..........http://www.elfa.se/pdf/71/07131501.pdf :D

Edit: Å så kom jag på att man kan använda en sån här http://www.elfa.se/pdf/71/07131550.pdf.....istället för 2 pnp-transistorer....
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jo, dom var riktigt söta! Varför sa du inte det innan? :wink:

Å andra sidan borde jag ju använd "riktiga" FET-drivare för att minimera switchtiden och minska strömförbrukningen, men de kostar en del och är lite jobbigare att trycka in.
Får väl se hur det blir med min nuvarande design, omdet blir något :humf:
evert2

Inlägg av evert2 »

$tiff:

FET-drivare.....http://www.elfa.se/pdf/73/731/07314271.pdf
28:20 kr/st exkl. moms....inte SÅ farligt.....om man nöjer sig med att använda det på de "nedre" FET-transistorerna.........

Du nämnde att du hade testat kopplingen på kopplingsdäck....var det bara likspännings-signal eller matade du h-bryggan pwm-signal...?.....med motorn lastad? :roll:
evert2

Inlägg av evert2 »

Jag fårstår att du har lite beslutsångest.......jag sitter å fundera om jag skall använda mig av HIP4081:an eller inte.....
vilken motor skall jag använda......vilket också avgör vilka MOSFET-transistorer jag skall använda i h-bryggan......12 eller 24 Volt........osv, osv
Man blir(?) ju galen :shock:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jadå, visst kan man bli mer galen av sånt här. Över 200 inlägg och jag än bara byggt en fungerande H-brygga :doh:

Jag har inte provat att köra några strömmar att tala om genom H-bryggan på kopplingsdäcket. Jag använde en liten motor och 50% PWM för att undersöka stig- falltider och om det fanns några farliga överlappningar. Jag hittade inga fel då, men förutsättningarna kanske ändras om man kör några A igenom den.

Som sagt, det är layouten som ska knåpas ihop, börjar nog ångra att jag valde SMD. Hålmonterat har ju fördelen att de kan fungera som "vias" samtidigt, det fattade jag inte förrän nu :cry:

Jag har tyvärr har jag mycket annat att göra nuförtiden så detta ligger på hylla tills vidare :?
evert2

Inlägg av evert2 »

Det är ju synd......men samtidigt ger det ju möjlighet att komma på nåt ny fyndig lösning....så där plötsligt....när det inte blir så bråttom menar jag!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Någon som är sugen på att löda lite? :eh:

Bild

Undra om det ens är praktiskt möjligt att fullfölja denna design?
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

hmm, varför runda ledningar? Tycker det är snyggare med skarpa dragningar.

klara den där verkligen strömmen? Ser ju ut att vara väldigt tätt. Jag tänkte, blir det inte spänningsspikar i motorerna när man kör på PWM? De kanske inte är så stora att de stör dock.
anton

Inlägg av anton »

$tiff->> Haru kvar layouten till Hbryggan som du använde i bandvagnen?.. schemat som finns i projektrapporten? tänker nämligen använda den hbryggan i ett eget projekt. Mycket fina Hbryggor måste jag säga! Layouten i Eagle format menar jag.. också intresserad av schemat :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Layout? Den byggdes ju på kopplingsplatta till robotarna.
Efteråt etsade jag förvisso ett riktigt kort och det är klart att jag har det kvar nånstans...
anton

Inlägg av anton »

ja just deja..sry!.. men om du hittar layouten så kan du kanske lägga upp den om du vill!!?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Nu börjar det hända något med H-brygga4!

(klixxorera för gigantiska bilder)
BildBild

Bild Bild
First time SMD :roll:

>> anton

Håll tillgodo: - Hit Me -

Frågor angående layouten kan tas via PM så slipper vi trassla in tråden ännu mer.
anton

Inlägg av anton »

Jäklar va bra de blev $tiff!.. Imponerad :wink:

Tack så mtk för layouten.. och självklart ska ja PM:a om de är nått mer..!

Lycka till nu med den!..
men va äre för krets mitt i hbryggan??.. mikroprocessor?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Finns bara ett ord: Stiligt

Vänta lite nu, kom på ett par till: Lycka till $tiff
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Tackar för den positiva feedbacken! :D

>> anton

Om du orkat följa tråden de senaste 20 inläggen (vilket jag förstår att du inte har pallat :wink: ), så hade du sett att det är två logikkretsar, nämligen:
74132: Quad 2-input NAND gates with schmitt-trigger inputs.

De "mixar" styrsignalerna innan de går vidare att styra FETarna.
Skriv svar