tipps på bra nybörjar projekt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Virr3

tipps på bra nybörjar projekt

Inlägg av Virr3 »

jag är lite av en nybörjare när de gäller elektronik.. men efter att ha gjort klart min knightrider har jag fastnat helt.. men som vanligt har jag idé torka:(

så om någon skulle kunna hjälpa lilla mej med lite tipps på bro och lärorika projekt samt länkar skulle jag vara tacksam :razz:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Finns mycket på www.discovercircuits.com
Virr3

Inlägg av Virr3 »

funderar på en led snurra eller en robot.. jag har sökt på led snurra på forumet men de kommer upp tjugotusen trådar.. kan ingen hjälpa mig att hitta en bra tråd länk?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> Virr3

Lär dig µC först
Virr3

Inlägg av Virr3 »

http://www.elfa.se/elfa-bin/thumbs.pl?D ... &9007&9001 är den bra? fördelar/nackdelar? en gratis kopliator vart kan jag få tag i de till pic? eller finns det? kostar det fräkt när man får gratis ex från microchip?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Vill inte vara taskig på något sätt, ska bara förklara hur det var för mig.

För ett år sedan gjorde jag mitt första kretskort, allt efter tydliga instruktioner från både bok och alla här på forumet. Sen efter det börjar bygga på de kunskaper jag lärde mig då. Började med att testa hur motstånd fungerade, rent praktiskt, la till mer och mer komponenter och nu känns det som jag kommit en bit på väggen. Snart dags att börja lära mig micrprocessorer och lite mer komplicerad elektronik över huvudtaget, detta efter ett år(Klart det kan gå snabbare än för slöa mig).

Jag tror det blir väldigt svårt som du gör nu och ena dagen fråga hur man kopplar in en lysdiod och sen direkt gå vidare till pic osv.

Jag tror det är något som måste komma när man känner sig mogen för det, när behövet finns.

Tycker det är jätte kul att du vill lära dig så mycket som möjligt, men det är nog bättre om man tar det lite som det kommer, då även inte lika lätt att man tröttnar(Om man nu kan det :shock:).
Virr3

Inlägg av Virr3 »

okej.. tror de me.. :( jaja ska te biblan i morn å låna efa..det får väll räcka för dena gången hehe..
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tycker jag låter utmärkt!

Innan du ska bygga något så fråga gäran härm en del komponenter har fått nyare och billigare "brorsor" som funkar lika bra.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

okej de ska jag göra:) jag förmodar att du läst boken?:D kan jag få tag på delarna hos lokal tv reparatör?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Läst några av dem, lär sig en hel del.

Finns bara ett sätt att få reda på det, fråga! Annars elfa, trimlog eller liknande.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

frejo skulle beställa nått från futurlec.. och tippsade mej om en programerare där(avr) tror nog att jag ska ta å beställa den.. men först ska ja te stan å låna bok och läsa (medan eller efter) det var ju ganska billigt me 7$ tycker de va bättre än en från elfa för 500..
Skriv svar