Jag har de senaste veckorna fått två intresseförfrågningar på ledskyltar modell hyffsat stora. Kanske sisådär 50cm höga tecken... I princip tänkt för inomhusbruk men med rätt LED och kapsling går det säkert bra ute oxå...
Mina tanke hittills är moduler med 16 pixlar på höjden och 10 på bredden. Varje pixel består av 4 led i fyrkant med c-c 1cm och sedan pixel c-c 2cm.
Kör man med 16 pixlar på höjden så kan man antingen lägga ut två rader med text som är 5x7. Ev skulle ju 15 pixlar högt oxå funka. Men man (kunden) vill nog kunna skriva dubbla rader...
För att göra allt quick'n'dirty tänkte jag köra med något liknande 1st A6810 per rad och modul. Skiftar jag in alla 16 pixelraderna samtidigt får jag rätt bra fart på uppdateringarna trots att alla led lyser med 100% dutycycle = bra ljusutbyte. Vill jag sedan inte uppdatera så ofta så är det bara att "glömma" skylten och den visar ändå sin data.
Jag har en prototyp på 16x16 pixlar med billiga blåa led och den funkar men där scannar jag över 8 rader vilker de billiga ledarna inte trivs med så bra. Dom blir väldigt svaga då trots höjd ström.
Styrning tänkte jag mig göra med en FOX-board... Uppdateringar från PC via LAN...
Etsa kort i storleken 50x30 cm kostar ju en del och är lite bökigt att etsa och borra hemma...
Någon annan som är intresserad av sammarbete så kan vi dra nytta av volympriser på kort och komponenter?
EDIT: Man kanske skulle göra kretskort med bara 10 pixlar på rad + drivkrets. Sedan sätter man ihop valfritt antal för att få ett tecken. T.ex. 15 eller 16 st för att få ett tecken i min ursprungliga idé.. Blir enklare kort och billigare i och med större volym på korten. Dessutom mera generellt, ett kort kan användas till mycket annat kul. Oändligt långt rinnande ljus t.ex...
//B1N4RY
Hyffsat stor ledskylt
Elprint tar runt 6k + moms för 10 st 500x300 bord om du kan vänta i 30 dagar.
En annan ide kan vara att maila www.olimex.com och höra om de kan göra detta och vad de tar, deras standardbord verkar vara 1020 mm x 1220 mm
En annan ide kan vara att maila www.olimex.com och höra om de kan göra detta och vad de tar, deras standardbord verkar vara 1020 mm x 1220 mm