Labb för nybörjare?

Användarvisningsbild
blastur
Inlägg: 192
Blev medlem: 13 mars 2007, 00:07:26
Ort: Göteborg

Labb för nybörjare?

Inlägg av blastur »

Hej!

Jag har länge varit intresserad av elektronik, och pysslat med lite digitaltekniksbyggen i skolan. Nu vill jag skaffa mig ett litet labb hemma, men jag vet inte vad för slags utrustning som är lämplig.

Det jag främst behöver är oscilloskop, lödkolv och spänningsmatning till mina kretsar. Jag har kollat upp lite på webben vad de grejer vi har i skolan kostar, men det är alldeles för dyrt, och det känns som jag inte behöver all funktionalitet som t.ex oscilloskopet vi har i skolan har.

Om man inte är alltför rik, vad är ett lämplig starterkit?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor
Inlägg: 7158
Blev medlem: 26 juni 2003, 19:23:36
Ort: Landvetter

Inlägg av psynoise »

Billiga oskilloskop hittar du begagnat på trader. Mutimeter kan man köpa billigt ny. Andra bra att ha grejor som du kan kolla efter begagnat är: true-rms multimeter, frekvensräknare, funktionsgenerator.
Användarvisningsbild
Spruft
Inlägg: 840
Blev medlem: 6 mars 2006, 16:33:24
Ort: Stockholm

Inlägg av Spruft »

Tittade just på denna här
Skulle vilja ha ett litet skop för det allra enklaste.

Edit: länken..
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45502
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Tradera är en bra källa för vettiga instrument. Likaså Ebay.

Dock en sak med Ebay, kontrollera ALLTID frakten med säljaren innan du bjuder. Betala ALLTID med PayPal på Ebay.

Ofta verkar priserna bli lägre på Ebay än tradera, och utbudet är ju större också.

Köp endast välkända fabrikat, typ Tektronix, Fluke/Philips, HP-Agilent osv, chansen att kunna få hjälp på nätet och i respektive användargrupper ökar markant då.
När det gäller Oscilloskop, tänk på att proberna är dyra, Nya kvalitetsprober kostar run 2k styck, men om man bara skall mäta lägre frekvenser, typ upp till 25% av probens bandbredd, duger nog Kjells prober helt ok.

Dock, som alltid, Begagnat är begagnat, och man får vad man betalar, oftast.
Skriv svar