Hjälp med halleffektsensor

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
SkogsTrollet

Hjälp med halleffektsensor

Inlägg av SkogsTrollet »

Jag håller på och experimenterar med halleffektsensorer, och jag hade inte räknat med att spänningen på utgången skulle vara så liten (omkring 0,3-0,4 V). Hur kan jag göra för att få en starkare signal som är densamma som matningsspänningen (24V)?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En OP kanske kunde göra jobbet?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vet inte vilken typ du använder men vissa har öppen kollektor och då kan du tex köra med ett pullupp motstånd vilket gör att du får ett mycket större sving i spänningsnivå.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Det jag vill göra är i princip en slags pulsgivare och jag vill koppla denna till en plc. Har kollat lite på Telefrangs "Siox S12". I databladet står det "DI activation 6 - 10V". Vad menas med detta? Anledningen till att jag frågar är att jag inbillat mig att man kan använda sig av samma 24V som man matar enheten med, till digitala ingångarna. Alltså att man helt enkelt sluter kretsen mellan +24V och en digital ingång ifall man vill ha "1"...?

Men kan jag använda en hallsensor med öppen kollektor ungefär som ett relä, att jag använder den till att sluta kretsen till en digital ingång? Hur gör man isåfall för att få till det?

Eller ska jag använda en OP som förstärker signalen från hallsensorn till ca 8V och dra in den i digitala ingången?

Förresten, utspänningen blir ju ca 0V (från ca 0,3) när man har magneten nära, inte tvärt om! Varför är det så? Inte för att det spelar någon roll i detta fall.

Detta förvirrar mig! :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ok jag vet fortfarande inte vilken typ du har så detta kan vara helt verkningslöst men testa och sätt ett motstånd på tex runt 10kohm eller så från hallswitchens utgång direkt till matningsspänningen. Mät igen från utgången till jord och se om du får ett betydligt större sving när du för magneten nära den.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Jag tror inte min har öppen kollektor, men man kan ju alltid köpa. Ska testa så fort jag får chansen. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har jobbat mycket med SioX (faktisk så mycket att jag fick Telefrangs kompiler att krasha, även för dom, i ett helt OK program!), t.ex. Torsby vattenverk kör med dom.

DI aktiveras vid spänningar från 6-10V OCH UPPÅT till 24V. Detta betyder att om du långsamt skruvar upp spänningen kommer en DI att börja rapportera '1' när spänningen har nått någonstans mellan 6V och 10V och sedan uppåt.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Jaha, då förstår jag! Det kan ju vara bra att veta.

Eftersom du jobbat mycket med SioX, hur är den rent programmeringsmässigt för en nybörjare? Jag "kan" delphi, c++, basic, matlab, men de programexemplena man kan hitta i siox manualerna verkar aningen svårare och inte lika logiska. Vet du någonstans där man kan hitta fler programexempel som man kan titta på? Man vill ju inte bli sittandes och klia sig i huvudet när man köpt en enhet. Bättre att läsa på lite innan..

Eller finns det något annat sätt att programmera den på? Kan man kanske använda ladder (har testat melsec medoc och det var väldigt enkelt) ?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De erbjuder ju numera att man kan programmera dom i enlighet med någon PLC-standart men det tycker jag är fegt! ;-)

Allt beror ju på vilka funktioner du ska programmera, det finns ju MÅNGA inbyggda funktioner som är mycket effektiva men jag har aldrig sett någon "tutorial" annat än i de manualer som finns.

Att jag har lyckats krasha (i sanningens namn den gamla DOS-baserade) kompilern beror på att jag gjorde ett mycket avancerat program fast jag tog allt till "sin spets" och de hade aldrig trodd att någon ville lösa uppgiften på det vis. detta krashande (som JAG löste men inte Telefrang ;-)) fick dom att göra den nya kompilern som är Windows-baserat, massor av minne osv.

SioX är ung. som ASM att programmera, en del förklaringar i databladen kan vara lite knepiga att förstå men i stort är det skapligt enkelt om man bara har klart för sig vilken funktion man vill uppnå.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Jag ska jag ska väl i princip använda en analog utgång och en digital, samt en analog ingång och några digitala. Det är till ett ganska enkelt reglersystem... tror jag i alla fall :)

Men varför jag sneglat extra mycket på siox är att den har analoga utgångar. Är jag helt ute och cyklar när jag påstår att det är ovanligt med analoga utgångar på mindre PLC enheter?

Om man tar Basic stamp 2 PLCn som exempel så har den analoga ingångar och allt, men ingen analog utgång. Basic stamp är för mig lättare att programmera (antar jag), men avsaknaden av analoga utgångar gör att den faller bort. Eller kan man kanske via PWM skapa sig en analog utgång på Basig stamp 2 plcn? Såg att det går med Javelin Stamp i alla fall, men då är frågan om det går att använda detta med en javelin i PLC enheten...?

Nu börjar jag kanske bli lite smått off topic här, jag får nog fortsätta att ställa frågor i mikrokontrollerforumet... :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Du är inte ute och cycklar angående mindre PLC. Det brukar gå att få en liten burk vid sidan om med någon enstaka analoga ut, för en viss penning extra.
Däremot är väl inte de du nämner representativa för mindre PLC. De är nog mera åt microcontroller hållet som du också säger. Även om Stamp 2 kallas PLC tror jag den industriella sidan lämnar en del att önska.

Siox systemet är i allra högsta grad industriellt men det är nog mera styrsystemstandard än PLC. Det var nästan 20år sedan jag höll på med siox och då hade de en väl utvecklad distribuerad styrning som var väldigt prisvärd.
Icecap du får rätta mig om jag är ute och cycklar.
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Henry skrev:Ok jag vet fortfarande inte vilken typ du har så detta kan vara helt verkningslöst men testa och sätt ett motstånd på tex runt 10kohm eller så från hallswitchens utgång direkt till matningsspänningen. Mät igen från utgången till jord och se om du får ett betydligt större sving när du för magneten nära den.
Funkade väldigt bra, tack för tipset!
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Icecap, den nya windowsmjukvaran som du nämnde, är det SioX SDK?
Skriv svar