Fritzells Thereminbygge

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Fritzell

Fritzells Thereminbygge

Inlägg av Fritzell »

Hej hej :)

Ett par trådar på forumet har ju handlat om detta instrument och bl.a JimmyAndersson har ju byggt en Ljusstyrd theremin

Har varit sugen på att bygga något liknande och jag labbade lite med att göra en ljusstyrd för ett tag sedan, men jag lyckades inte riktigt.

Nu däremot fick jag inspiration till lite nya krafttag av den här tråden, där man kan läsa/se mer om man är intresserad. (tack Purre :))

Till skillnad från en ljusstyrd theremin så reglerar man på en "orginal-theremin" frekvensen genom att förflytta sig själv närmare eller längre bort från en metallyta, vanligtvis en antenn. Principen bygger på att man själv och antennen är en kondensator som man varierar kapacitansen på. Verkar som det finns lite olika sett att registrera detta på men i det schemat jag jobbat efter har man två stycken oscillatorer. De båda har en frekvens på runt 80kHz, men den ena går att styra genom att ändra en liten kapacitans, dvs kapacitansen mellan sig själv (jord) och den andra polen som finns på kretskortet.

Summan av frekvenserna trimmar man in så när man inte är nära antennen blir frekvensen = 0, men om man närmar sig antennen ökar den ena osciillatorns frekvens från 80kHz och uppåt, och summan blir då 0Hz->uppåt :)

Den finns även enklare varianter med endast ett par transistorer, och sen har jag sett scheman på rör-thereminer, men valet föll på en CMOS-variant.
Länk
Lite små modifikationer och sen var det bara börja koppla på labbplatta :).
Hann tyvärr inte ta någon bild på labbplattan men jag tror ni vet hur det brukar se ut :D. Redan i detta stadie verkade allt fungera ungefär som jag tänkt så det var bara att gå vidare och rita mönsterkort.

Bild

Idag har jag hunnit etsa kortet och börjat bygga lite. Ska äta lite lunch och fortsätta sen :)
Mer bilder kommer också givetvis!

//Fritzell

edit: Stavning
Senast redigerad av Fritzell 20 juli 2007, 15:17:13, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Oj vad kul! :) :) :)

Jag har kikat på ett liknande CMOS-schema, men aldrig provat det. Ska bli mycket kul att följa tråden och höra hur det blir.

Lycka till! :)

edit: Hm, bäst att jag gör klart theremin-inspelningen, annars blir jag av med jobbet när du byggt klart. :) Som jag skrivit lite då och då så slåss jag mot migrän med jämna mellanrum. Jag har precis haft en sådan period och då kan jag knappt titta mot en datorskärm större delen av dagen (oftast när jag har ätit). Men sedan några dagar tillbaka har jag börjat träna igen och idag känns det riktigt bra i nacken.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tack! :D

annars blir jag av med jobbet när du byggt klart

Hehe, nädå det är ingen risk :). Lär nog ta ett tag innan jag lär mig spela något vettigt dessutom :mrgreen:. Sen är det ju säkert lite annorlunda ljud i denna jämfört med din. Är också fortfarande lite osäker på hur mycket oväsen denna kommer ge ifrån sig i form av brus och andra knepiga störningar..
Förstår att det varit lite trögt med tanke på sjukdom etc. Det är ju inget som går att hindra tyvärr :(
Har själv likanden problem ibland (huvudvärk mest) men då brukar det oftast hjälpa med att att ta av mig glasögonen och dricka vatten.

Har iallafall kommit en bra bit på väg nu. Är egentligen klar, allting har gått väldigt felfritt konstigt nog. Har till och med spelat lite på den :). Det som fattas är en låda till kretskortet vilket jag inte hittat nån bra lösning på riktigt än.

Lite bilder:

Bild

plaskeliblask :)

Bild

tadaa

Bild

Bild

Här är själva tonregleringen klar. Det som inte finns med är velocity-styrningen, eller volymen. På en riktig theremin har man ju en till antenn att styra detta med men det gjorde inte jag. Vet inte riktigt hur man skall göra en sådan lösning. Istället tänkte jag dra signalen genom ett LDR-motstånd och sedan variera ljusstyrkan på en LED med ett skjutbart reglage.
Efter lite labbande visade det sig att det inte riktigt funkade så bra. Var svårt att få ner volymen tillräckligt.

Tänkte istället göra en lite utökad fotpedal, nämligen en handpedal!
Botten:

Bild

Detta är inte äkta [vad det nu är för träslag], utan en lite spillbit med massa borrhål i, överdragen med en DC-fix (typ klistermärke) jag hade kvar sen ett gammalt högtalarbygge :D

*usch vad Imageschack är segt idag*
Bild

Skjutpot. som ligger direkt på utgången :)
Bild

Resten av bilderna kommer imorrn
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Turbo-Fritzell! :)
Snigel-imageshack.. :roll:

Att använda trimpoten var riktigt smart! :) Varför har jag pillat med kuggstång och pot till mina pedaler? :roll:

Hur var det att spela på den?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Man hinner ju med en del när man har en hel dag ledig :D

Mjo, blev ganska nöjd med resultatet :). Skjutpoten köpte jag oförskämt billigt på Svebry (3kr/st) för någon månad sen. Tänkte att dem kan man säkert ha nytta av någon gång i framtiden :)

Resten av bilderna:

Bild

Bild

Syns inte så tydligt på bilden, men ungefär i nederkant mot potten sitter en litet stopp så man inte trycker sönder potten i maxläge
Bild

Hur det var att spela på den? Mja, det hade mycket att göra med vilket typ av antenn man använder.
Har provat en hel del olika nu. En vanlig antenn från en radio, lite olika järnrör, ett rund bit koppar (tänkte ungefär som en del av den kondensator), men det verkar fungera bäst med en antenn som har ganska mycket samlad metallmassa. Valet av antenn avslöjar jag inte riktigt än, men man kan se den på sista bilden. :)
Man har handen vilandes mot bordet istället för att sväva omkring i luften, vilket gjorde att det blev betydligt lättare att hålla tonerna. Däremot verkar blir notvidden ganska kort tyvärr, och de lägre tonerna låter inte lika bra som de höga.

Ska göra någon form av plattform och en låda att ha kortet i, sedan kan man börja träna lite mer systematiskt. :)
Har lite i mycket i veckan men till helgen borde det vara en bit på väg!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag tror att jag ser vilken anTenn som är inkopplad. :D

Väntar med spänning på fortsättningen. :)
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Vilken konstig tennrulle, typen av de som jag säljer bara att mina är på 250g och inte lika långa :)

Vart ett fint kretskort iafl! :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jag tror att jag ser vilken anTenn som är inkopplad.
Haha, jag är avslöjad :D

Adis>> Tackar!
Mjo denna tennrulle har nog ett antal år på nacken, säkert 10 år iaf. Kanske 15-20. Fick denna och någon till via jobbet som de skulle slänga pga att inget blyat tenn får användas längre vid nytillverkning. Men det var ju bara jag glad för :)
Fast det är inte så bra tenn. Detta tjocka är helt ok, men de lite tunnare innehöll väldigt lite fluss och var ganska trögt att löda med. Ska se om jag kanske kan använda en tennrulle med tunn tråd som antenn istället för denna tjocka som faktiskt går att använda..
Användarvisningsbild
Adis
Kontakt:

Inlägg av Adis »

Jasså! trögt att löda med? Tycker själv att det går hur smidigt som helst, det kanske skiljer på dem ändå i ingredienserna.

Det är alltid häftigare att se kort som har lite former än bara fyrkantiga 8)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

trögt att löda med?

Hittade en till rulle av samma fabrikat och den var betydligt bättre :). Förmodligen var det kanske nått dåligt med just den, eller att den blivit smutsig för den var mycket mörkare till färgen..

Oki, då var det dags att färdigställa detta projekt, vilket förövrigt gjordes igårkväll/natt (Ja, visst är det underbart att jobba på en fredag 8))
Inget finsnickeri precis men man tager vad man haver! :)

Själva grunden.
Bild

Fronten blir i plexiglas i mycket spartansk stil.

Bild

Bild

Baksidan
Bild

3st vita högintensiva LEDar får göra jobbet som gatulampor :)
Bild

Hade först tänkt att ha en topp som går ända ut till rullen också i plexiglas men vid lite närmare eftertanke föll valet på en enklare lösning med ett mindre lock. Utgången på kretskortet går via en mic-kabel till potten på pedalen, sedan till kontakten. Ganska simpelt med andra ord men absolut funktioneligt :). Antennen är smältlimmad på plattan. Hade egentligen tänkt dölja tenn-gestalten :D men men..

Och så här blev slutresultatet:

Bild

Större bild

Bild

Bild

Bild

Håller just nu på att träna skalor för fullt :). Ljudet kan beskrivas som något sågtandsaktigt på de lägre tonerna (på oscilloskopet ser den ut som en osymmetrisk sågtand med mer sinuslik på negativa perioden) och övergår sedan i lite mjukare sinus ju högre man kommer, amplituden sänks också ju högre man kommer. Den brusar faktiskt förvånandsvärt lite också.

edit: Oj vad mycket bilder det blev :oops:
Användarvisningsbild
Jine
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Spela in ! :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

:lol: på antennen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Den ser riktigt spännande ut. :tumupp: Snyggt att det lyser från chassit. :)

"Antennen är smältlimmad på plattan."

Ja det skulle kunna bli lite problem att löda fast lödtenn. :D Iofs så går det ibland om man värmer för lite...

Lycka till med övandet! :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Man tackar. (Det behövs :D)

En inspelning är under full gång. :yeahright: Blir en specialskriven testlåt för piano och theremin(tennemin?) i Bess-dur :).

"Ja det skulle kunna bli lite problem att löda fast lödtenn."

Antennen är faktiskt lödd på kortet. Går som sagt om man värmer väldigt snabbt. :)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

>edit: Oj vad mycket bilder det blev :oops:

Nu har du miss upp fattat hela forum idén, Man ska skämas om det inte är mycket bilder :D :D

Snygt!

//Daniel A
Skriv svar