Ett par trådar på forumet har ju handlat om detta instrument och bl.a JimmyAndersson har ju byggt en Ljusstyrd theremin
Har varit sugen på att bygga något liknande och jag labbade lite med att göra en ljusstyrd för ett tag sedan, men jag lyckades inte riktigt.
Nu däremot fick jag inspiration till lite nya krafttag av den här tråden, där man kan läsa/se mer om man är intresserad. (tack Purre

Till skillnad från en ljusstyrd theremin så reglerar man på en "orginal-theremin" frekvensen genom att förflytta sig själv närmare eller längre bort från en metallyta, vanligtvis en antenn. Principen bygger på att man själv och antennen är en kondensator som man varierar kapacitansen på. Verkar som det finns lite olika sett att registrera detta på men i det schemat jag jobbat efter har man två stycken oscillatorer. De båda har en frekvens på runt 80kHz, men den ena går att styra genom att ändra en liten kapacitans, dvs kapacitansen mellan sig själv (jord) och den andra polen som finns på kretskortet.
Summan av frekvenserna trimmar man in så när man inte är nära antennen blir frekvensen = 0, men om man närmar sig antennen ökar den ena osciillatorns frekvens från 80kHz och uppåt, och summan blir då 0Hz->uppåt

Den finns även enklare varianter med endast ett par transistorer, och sen har jag sett scheman på rör-thereminer, men valet föll på en CMOS-variant.
Länk
Lite små modifikationer och sen var det bara börja koppla på labbplatta

Hann tyvärr inte ta någon bild på labbplattan men jag tror ni vet hur det brukar se ut

Idag har jag hunnit etsa kortet och börjat bygga lite. Ska äta lite lunch och fortsätta sen

Mer bilder kommer också givetvis!
//Fritzell
edit: Stavning