Ta hand om sina lödspetsar, hur?
-
Ta hand om sina lödspetsar, hur?
Kommer inhandla en Weller lödstation snart, och man vill ju ta hand om de lite dyrare lödspetsarna väl så man slipper köpa nya hela tiden.
Hur tar jag hand om mina lödspetsar för att de inte ska förstöras?
Hur tar jag hand om mina lödspetsar för att de inte ska förstöras?
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag har en enkel lödstation med typisk 1mm konisk longlifespets. Inget dyrt alls. Spetsarna kostar 30 spänn styck.
Jag har glömt lödpennan på flera gånger inställd på 480° (nej jag brukar inte löda så varmt...) och det syns ingen korrosion vad jag kan se.
Använder väl uppblött lödsvamp så det fräser när jag gnider av lödtenn på den. Kanske inte så nyttigt men jag har inte bytt till ny spets någon gång sen jag köpte stationen i början av 2003 och spetsen är fortfarande i skick som ny. Jag tror den håller hur länge som helst.
Jag har glömt lödpennan på flera gånger inställd på 480° (nej jag brukar inte löda så varmt...) och det syns ingen korrosion vad jag kan se.
Använder väl uppblött lödsvamp så det fräser när jag gnider av lödtenn på den. Kanske inte så nyttigt men jag har inte bytt till ny spets någon gång sen jag köpte stationen i början av 2003 och spetsen är fortfarande i skick som ny. Jag tror den håller hur länge som helst.

-
Temperatur 280°C vid blyhaltigt lödning, 300°C vid blyfritt. Behöver man överstiga dessa temperaturer ska man istället lära sig löda eller skaffa rätt verktyg.
Slå av kolven när den inte används.
Och precis som Henry skriver: alltid ett skikt lödtenn på + resten.
INGEN "spetsrengörare" eller liknande, det etsar som fan.
Slå av kolven när den inte används.
Och precis som Henry skriver: alltid ett skikt lödtenn på + resten.
INGEN "spetsrengörare" eller liknande, det etsar som fan.
jag gillar dom rostfria grytsvampar som finns i matbutikerna för att ha som avstrykare istället för dom blöta svamparna, då får man bort även det fastbrända flusset, eller rättare sagt, man bygger inte på så att det sätter sig
sen annvänder jag mig av spetsförtenning med, finns småburkar att köpa, annvänder det mycket sällan, speciellt efter det att jag började annvända dom där grytsvamparna
sen annvänder jag mig av spetsförtenning med, finns småburkar att köpa, annvänder det mycket sällan, speciellt efter det att jag började annvända dom där grytsvamparna
-
I bland händer det att man råkar smalta plast.
Plast fräter på spetsen och skapar ett slags icke vätande patina.
Lite urtvättad stålull och spets förtennare är bra att ha.
Spets fötennare fins här. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 008243.htm
Det har räddat mig många gånger sitande numera på lödkolvshållaren.
Trassel har jag inte börjat med annu, men står på innköpslitan.
Svamp funkar annars bra.
Bara man inte få ovanan att torka av spetsen innan man parkerar kolven.
Den ska ha tenn som offer anod i värmeoxidationen.
Jag har lyckats slitita på en spest dagligen i ett helt år utan att den pajade.
Ska tilläggas att det nog berodde på BJC stationens vilofunktion.
Spettsatr brukar jag paja när jag tappar dom eller pillrar för hårt i lödningarnan då det blir hål på järnpeteringen och kopparen sipprar ut ( sakta ) men plöttsligt.
Metcal spetsar klar ej för hög gravitation. Men man kan banka upp tempen om man har tur.
Löd temp mätare är bra och ha
solderman -=>====--------------------------------------------------
Plast fräter på spetsen och skapar ett slags icke vätande patina.
Lite urtvättad stålull och spets förtennare är bra att ha.
Spets fötennare fins här. http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 008243.htm
Det har räddat mig många gånger sitande numera på lödkolvshållaren.
Trassel har jag inte börjat med annu, men står på innköpslitan.
Svamp funkar annars bra.
Bara man inte få ovanan att torka av spetsen innan man parkerar kolven.
Den ska ha tenn som offer anod i värmeoxidationen.
Jag har lyckats slitita på en spest dagligen i ett helt år utan att den pajade.
Ska tilläggas att det nog berodde på BJC stationens vilofunktion.
Spettsatr brukar jag paja när jag tappar dom eller pillrar för hårt i lödningarnan då det blir hål på järnpeteringen och kopparen sipprar ut ( sakta ) men plöttsligt.
Metcal spetsar klar ej för hög gravitation. Men man kan banka upp tempen om man har tur.
Löd temp mätare är bra och ha

solderman -=>====--------------------------------------------------
Många blyfria tenner med lite högre kvalitet fungerar bäst med 380°C. När man lött klart en punkt och ställer ifrån sig kolven torkar man inte av tennet som är kvar på spetsen, och finns det inget tenn på ena sidan måste man lägga på lite tenn så man bevarar ytan. Annars blir spetsen utbränd till slut och det tar inte mer än 30-60min