1*16 HD44780 (elfa 75-511-53) kopplad till parallellporten (LPT1 på Mobo)
Dell P3 500MHz, Win98
LCD smartie v. 5.4, HD44780.dll
Schema från Fractronics
Om jag väljer 1*16 så används enbart de 8 vänstra teckenpositionerna dessutom försvinner 5 tecken från visningen av klockhastighet.
Väljer jag 2*16 så används samtliga positioner men 5 tecken saknas iaf.
Ibland hackar texten fram och tillbaka och flyter i fel riktning.
LCD Smartie: Tecken försvinner
Tyvärr vet jag inte vad som kan vara fel, jag har bara använt LCDSmartie mot seriellt interface och då hade jag inga liknande problem. Men jag har för mig att det fanns en del inställningar vid displayvalen som kunde ställa till problem, är dock inte säker på om det var i LCDSmartie eller något annat displayprogram (jag testade dom flesta programen på marknaden för att vara säker på att mitt RS232<->HD44780 interface skulle funka).
Om jag vore dig skulle jag testa med andra program för att kolla om det blir samma fel och på så sätt utesluta hårdvarufel.
Har för mig att det finns något drivprogram och något testprogram på http://www.matrix-orbital.com/
Om jag vore dig skulle jag testa med andra program för att kolla om det blir samma fel och på så sätt utesluta hårdvarufel.
Har för mig att det finns något drivprogram och något testprogram på http://www.matrix-orbital.com/
Jag har nu provat en 2*20 lcdmodul (från kjelloco) med KS066U.
Den fungerar ok.
1*16:
Jag kopplade in pullupmotstånd på E och RS samt jordade RW.
(schemat på wiki'n) men det blev ingen skillnad.
En sak jag glömde nämna:
Vid spänningstillslag brukar ju samtliga pixlar på samtliga teckenpositioner tändas.
Detta händer bara på de första 8 teckenpositionerna.
Jag kommer inte in på Matrix Orbital (deras server verkar ha ballat ur) men ett testprogram hittar jag nog.
Den fungerar ok.
1*16:
Jag kopplade in pullupmotstånd på E och RS samt jordade RW.
(schemat på wiki'n) men det blev ingen skillnad.
En sak jag glömde nämna:
Vid spänningstillslag brukar ju samtliga pixlar på samtliga teckenpositioner tändas.
Detta händer bara på de första 8 teckenpositionerna.
Jag kommer inte in på Matrix Orbital (deras server verkar ha ballat ur) men ett testprogram hittar jag nog.