Farsan äger en SAAB 9-5 2.0t -99, och i denna sitter det två LCD-displayer.
Den ena kallas SID (SAAB Information Display) och innehar klocka, visar felsökning (om tex en lampa går isönder), visar CD/Radio mm.
I farsans fall (och i nästan alla andra SAABägares fall) så har den "tappat" hälften av sina segment, pga att flatkabeln till displayen endast är fastlimmad och limmet släpper.
Den andra är LCDn till ACn, i denna saknas indikatorn till att bakruteslingan är igång.
Idag fick jag äntligen tummen ur röven och gick på SIDen (farsan är på semester så han kan inte protestera).
Den monterades ned och togs in och monterades itu (har tyvärr inga före-bilder).
För att laga felet finns det flera sätt att göra, de enkla är att trycka till kabeln igen och hoppas på att det blir kontakt igen, montera nått ovanpå som trycker lite hårdare på kontakten samt att vissa drar med strykjärnet på.
Själv tog jag fram flusspennan, lödkolven och lite lod och lödde fast den:
(Man ser lite av paddarna, där drog jag flussmedel över, sen drog jag lödpennan över paddarna med lite lödtenn, så jag såg att flussmedlet ovanpå flatkabeln "bubblade")

Fungerar jättebra, nu ska vi se om det håller ett tag =)
Passade på att montera ned handsfreen då den inte används längre (gammal till Nokia, och farsan kör SE nuförtiden). Plus att man ser inte klockan om den är monterad.

AC-LCDn får jag ta när jag skaffat en T8-hylsa =)
EDIT: Förtydligade lödningsprocessen.
EDIT: Behöver nog inte fixa AC-LCDn, det verkar fungera igen.
EDIT: Ändrade topic pga felskrivning.