Footprint bibliotek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
fatpo83

Footprint bibliotek

Inlägg av fatpo83 »

Jag undrar om det finns några bra footprint bibliotek på nätet?? Jag har sökt men inte hittade inga bra....

Jag hittade däremot Orcad Layout Library boken, men var utlånad i bibblan.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jag hittade en fil med en massa footprints för ytmonterat nånstans. Om det är ytmonterat du är ute efter kan jag försöka leta fram den.

Arvid
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Japp det skulle vara perfekt faktiskt....
Michel

Inlägg av Michel »

Vad är det för fel på tillverkarnas datablad?
Där står det du behöver för att göra layoutsymbolerna.
T.ex. från Xilinx
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Michel: Padsen ska ju helst vara lite större än benen, och det är inte så lätt att veta hur mycket större de ska vara för att lödningen ska gå så bra som möjligt. Så databladet är inte alltid så lätt att använda, särskilt inte för ytmonterat.

Här är länken iaf: http://www.richtek-ic.com.tw/OrderInfo/ ... 113-DB.pdf

Arvid
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

fatpo83>Vad använder du för program?

Finns det inga andra komponenter med samma kapsel/layout som du kan använda?
fatpo83

Inlägg av fatpo83 »

Tack för länken arvidb...

RDX jag använder Orcad Layout. Det finns säkert men vad jag förstår så ska man skriva en viss "kod" i PCB fältet.
Michel

Inlägg av Michel »

arvidb skrev:Michel: Padsen ska ju helst vara lite större än benen, och det är inte så lätt att veta hur mycket större de ska vara för att lödningen ska gå så bra som möjligt. Så databladet är inte alltid så lätt att använda, särskilt inte för ytmonterat.
Väldigt många har även (förutom måtten på kretsen i sig) 'recommended pcb pattern', men inte alla - det håller jag med om.

Sedan finns det ju regelverket PROSAM.

Tillverkare av pcb kan ofta tillhandahålla en 'så här bör du göra'-manual som innehåller en massa nyttigt. Även cad program-makarna kan ge tips.
Som t.ex. den här: http://www.kretsplanering.se/Designtips010830.pdf
'Minsta bredd på en lödmask är 5mil, vilket innebär att kretsar med 0,5mm och mindre delning ska ha en heltäckande area över alla paddar.'

...många bäckar små...

Man kan även utgå ifrån en redan befintlig och liknande krets i sitt cad-bibliotek - och kombinera dess data samt måttritningen för att skapa en korrekt symbol.

Ska symbolen även optimeras för lödningsprocessen (t.ex. lödtjuvar), måste man veta lödningsmetod, lödningsriktning och sida som komponenten sitter på. Sådant löser man genom en (ofta intensiv) diskussion med sin pcb / lego-tillverkare.
Skriv svar