Tryckkänslig yta på aluminiumplåt

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sci

Tryckkänslig yta på aluminiumplåt

Inlägg av Sci »

Någon som vet hur man fixar en strömställare som kontrolleras av en tryckkänslig yta på en aluminiumplåt? Bang Olufsen använder det på vissa produkter, används också till övergångsställ på många ställen.

Erik
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

man får köra via kapacitans-sättet.. så att kapacitansen i ens finger triggar en liten krets.

Ska ha sådana brytare på min framtida fläkt/dator kontroller.

Testade bygga upp denna för en stund sen:
http://www.eed.usv.ro/misc/mirrors/cc/c ... m/0176.htm

man behöver inte 4017-kretsen det är bara extra..

Den funkade ganska bra om man kompliterade den med ett pulldown motstånd på någon MOhm på pinne 2. Annars triggade den bara man kom nära med sitt finger.

Är inte helt säker på vad 555 timern gör förutom att hålla utgången hög en liten stund.. Nån annan kanske kan förklara vad som får den att trigga, och kan man klara sig utan 555:an?
Baalzamon

Inlägg av Baalzamon »

Jag förmodar att 555:an används för att "avstudsa" tangenttryckningen.
Sci

Inlägg av Sci »

Det där ser ut att bli svårt att funka med flera tryckytor på samma plåt, eller? Jag vill inte isolera en viss yta, anledningen att jag vill göra det här är ju att få en ren yta.

Erik
Användarvisningsbild
RDX*
EF Sponsor

Inlägg av RDX* »

Det finns ett annat sätt. Man kan använda en Högfrekvensstyrd strömställare.
Men då kan man inte ha något ledande (Al) framför.
Sci

Inlägg av Sci »

Blir inte så bra, ska bygga en pre-amp. Fronten kommer att vara i Al, antagligen 1.5mm. Det jag ska använda knapparna till är att välja kanal. Ingen som dissikerat en BO anläggning och kollat? ;)

Måste ju gå att fixa, vet inte vad jag ska söka på bara...

Erik
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tror det bygger på två plåtar med väldigt lite mellanrum, när man då trcker på den främre plåten trycks de ihop och kretsen leder.

Har jobbat i en B&O-butik, borde ha koll på detta, får nästan gå och fråga.

Vilken modell är det som har detta? Kan inte själv komma på att jag har sett det faktiskt.
göcke

Inlägg av göcke »

i de första B&O´na så var det två ringar omkring varandra med isolering som var kopplad till en liknaden koppling som beskrivs här i början.
alltså capasitiv/induktiv koppling.
har jobbat med eget hemmabygge förlänge sedan och använde mig av änden i en coaxkabel som touchyta.
man borde kunna använda sig av små hål i aluminiumet som man sticker in en isolerad kabelända i för att få samma resultat.
B&O's senaste är två etsade parallella slingor och en glas-skiva över som touchyta.
tror att det används i spishällar i dag också.
det borde finnas färdiga kretsar från philips som reglerar dessa funktioner.

hittade denna länk som kan ge ideer
http://www.qprox.com/products/index.php ... chcontrols
Magnus Pihl

Inlägg av Magnus Pihl »

Kopplingen med 555:an tror jag inte är tillräckligt känslig. Kolla i 500-byggprojekt (eller vad den heter). Jag vill minnas (det var 15 år sedan) att jag såg en sådan koppling där man använde sig av en plåt som var kopplad till en MOSFET och vidare till någon S/R latch. Du behöver nog experimentera lite med pull-down och filtrering, för samma teknik används i rörelsedetektorer (de som öppnar dörrar). Inte IR-detektorer alltså! Där räcker det ju med att man är i nätheten så öppnas dörrarna. Har du ingen filtrering så kommer den säkerligen även triggas av mobiltelefoner som är i närheten av kopplingen.
Skriv svar