Slöa ner RS232

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DrDjaevel

Slöa ner RS232

Inlägg av DrDjaevel »

Har problem med att kommunisera med en gammal elektronikburk (interfaceburk byggd första halvan av 1980) via COM-port. Problemet dyker upp om man använder sig av datorer nyare än 386or. Baudrate spelar ingen större roll, problemet (som jag förstått det) är att tecknen kommer för snabbt/tätt efter varandra, vilket den gamla elektroniken inte hänger med på.
Det jag skulle behöva är nåt (programvara eller en krets..) som tar emot data från en "modern" dator - buffrar och skickar vidare i "lagom" och hellst konfigurerbart tempo till interfaceburken.

Hoppas att nån av era klokhjärnor kan ge mig en fingervisning åt rätt håll.

[Edit]Kanske ska tillägga att datorn rullar på Unix Interactive 4.1.1 och applikationen/mjukvaran är hårt knuten till detta operativ...
Senast redigerad av DrDjaevel 4 april 2007, 20:30:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det hjälper inte om du ändrar flödesregleringen eller datorns bufferinställningar?
DrDjaevel

Inlägg av DrDjaevel »

Njae, de få inställningarna man kan göra i Unix Interactive. 4.1.1 räcker tyvärr inte till. Har försökt att kolla i "BIOS" (om man kan kalla Compaq System Setup för BIOS) men utan resultat.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det kan vara att du ska slå på Xon/Xoff och/eller 2 stoppbitar och/eller hårdvara handskakning.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om den nya datorn har tre serieportar är det ju enkelt att lösa problemet.

Första porten används av programmet som ska prata med den åldriga burken. Den porten kopplas istället för till ålderburken till port 2
som används av ditt lilla buffer program som buffrar och skickar ut data i jämn lagom takt på port 3 som i sin tur är kopplad till ålderburken.

Bufferprogrammet kan man göra hyffsat enkelt i t.ex. Python med hjälp av PySerial.

Förutsättningen är ju givetvis att snitthastigheten av data inte överskrider det som ålderburken kan hantera....

Alternativet är att göra om programmet (eller ett nytt) som pratar med ålderburken så att den inte skickar för snabbt...
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Har varit med om det problemet när man har bytt ut nån gammal 286:a i ett gammalt styrsystem. Vi fick använda oss av ett program som heter ST240 för att kunna använda en nyare dator till styrsystemet.
SmartTerm ST240 kanske det heter efter lite googling.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har problem med min eprombrännare, men hittade ett program som slöade ner datorn så allt funkade efteråt, den är på labburken, kan kolla vad den heter
DrDjaevel

Inlägg av DrDjaevel »

Grym
Det verkar intressant, kör du Unix / Linux på labbdatorn?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag sätter min nyöppnade iskalla öl på att Grym kör Win98. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

jimmys öl är i säkert förvar

kör 98, men skulle nog vilja ha en till med linux i, det blir när jag kan plocka upp en lämplig häck från skrotcontainern

moslo hette programmet och jag provade ett antal andra program innan jag fick vettig funktion på det hela
DrDjaevel

Inlägg av DrDjaevel »

Tack, har laddat ner och ska kolla om det går att lösa mha en andra dator.. Det största bekymret är just när man ska bränna ut Eprom, men ibland hälsar gamle Murphy på :evil: å så skiter sig även resten. Funkar alltid klockrent med 286 alt 386 dock... De e nog nåt elektriskt
DrDjaevel

Inlägg av DrDjaevel »

Näe, får det inte att funka... än...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

hur mycket har du ställt ner hastigheten via programmet?

går att ställa ner till 0.1% av ursprungshastigheten

hm, funderar på att installera den på itavdelningens datorer :lol:
Skriv svar