hur koppla lysdioder?
hur koppla lysdioder?
hej jag har en fråga omgående lysdioder
om man har en lysdiod som kräver 4.9v och 20 ma och tre lysdioder som kräver 2v och 20ma vardera kan man då koppla ihop dom på nåt sätt till ett 6volts batteri?
tex genom att parrelkoppla i två led där den som kräver 4.9 volt är i ena ledet med ett mindre motsånd och dom andra i ett annat led med ett större motstånd?
om man har en lysdiod som kräver 4.9v och 20 ma och tre lysdioder som kräver 2v och 20ma vardera kan man då koppla ihop dom på nåt sätt till ett 6volts batteri?
tex genom att parrelkoppla i två led där den som kräver 4.9 volt är i ena ledet med ett mindre motsånd och dom andra i ett annat led med ett större motstånd?
Senast redigerad av tompa 29 juli 2004, 22:56:21, redigerad totalt 1 gång.
Som sagt, du får gärna fortsätta på gamlatrådar istället för att göra nya.
4,9V dioden får du sätta ensam med en serie resistor.
2V dioderna kan du koppla i serie 2st. Men du behöver en serie resitor så det går inte med alla tre. Sen får du ta den sista 2V dioden med en egen resistor. Så totalt blir det 60mA

4,9V dioden får du sätta ensam med en serie resistor.
2V dioderna kan du koppla i serie 2st. Men du behöver en serie resitor så det går inte med alla tre. Sen får du ta den sista 2V dioden med en egen resistor. Så totalt blir det 60mA
japp resistor är ett annat namn på resistor
Såhär menar jag
Hoppas att det framgår vad jag menar.
Såhär menar jag
Kod: Markera allt
3,9V 0,02A ______55ohm
|----|>|------------|_____|------------|
5V | 2V 2V 0,02A ______50ohm | 0V 0,06A
----|----|>|---|>|---------|_____|--------|--------------
| 2V 0,02A ______150ohm |
|----|>|------------|_____|------------|
Om batteriet är på 6 V som skrevs i första inlägget, så kan du seriekoppla alla tre 2 V-dioderna och koppla in dem utan motstånd. Och 4,9 V-dioden för sig med motstånd. Total ström från batteriet = 40 mA, d.v.s. 50% längre driftstid än med daneis schema.
Ungefär som du skrev i första inlägget men utan motstånd för de tre seriekopplade 2 V-dioderna, alltså.
Arvid
Ungefär som du skrev i första inlägget men utan motstånd för de tre seriekopplade 2 V-dioderna, alltså.
Arvid
Dök på första LEDen jag hittade på elfa som hade datablad (får medge att jag inte läst något dylikt innan).
Lite fakta därifrån:
Spänning (10mA, typisk) 2.0V
Spänning (10mA, max) 2.4V
min fanns inte angivet...
Ström/spänningskurva visar:
~1mA vid 1.5V
~10mA vid 2V
~40mA vid 2.5V
~80mA vid 3V
Så man kan nog koppla till ett litet batteri utan att riskare att lysdioden brinner upp, men optimalt är det inte
Lite fakta därifrån:
Spänning (10mA, typisk) 2.0V
Spänning (10mA, max) 2.4V
min fanns inte angivet...
Ström/spänningskurva visar:
~1mA vid 1.5V
~10mA vid 2V
~40mA vid 2.5V
~80mA vid 3V
Så man kan nog koppla till ett litet batteri utan att riskare att lysdioden brinner upp, men optimalt är det inte

Det som hade behövts är alltså diodrar som kräver lägre spänning (typ 5-5,3V eller så.......jag funderar då om man kunde ha byggt en strömgenerator så att även om diodrarnas framspänningsfall hade varit något utanför specen eller så.....
Fast det kanske blir för lite spänningsmarginaal för det då.....

Fast det kanske blir för lite spänningsmarginaal för det då.....