Server chassi

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Server chassi

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag ska nu bygga ett server chassi till en gammal pentium II dator.

Chassit ska byggas i MDF-skivor, och ha en storlek på 45*45*21,2 cm. Jag vill ha det så tyst som möjligt, så jag har delat upp det i två halvor.
En till HDD o nätagget, o en till moder kort m.m. och CD-läsare.

Bild
Det röda är fläktar, och pilarna visar riktningen. De tjocka strecken är MDF-skivor.

Jag har idag bestält hem lite MDF, så det ska räcka för ritningen. HD rack m.m. kommer jag antingen göra från aluminium plåt, eller ta från ett gammalt chassi.

Mer kommer!

Edit: Blir bildens storlek godkänd? :eh:

//Daniel A
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte dumt att bygga den som en damsugare?
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

danei: Va??? Vad menar du?

Edit: Bilden är uppefrån, chassit ska ligga ner.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Just det. Att suga in luft från golvet gör ju att man får med dammet som flyter runt på golvet. Jag skulle inte bygga någonting som tar kylluft från golvet. Jag vet att många datorer är sånna. Men då är de också tokdammiga invändigt om de står på golvet.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag har tänkt att ha ett luft filter också, Men sen ska dem ju inte sitta enda nere vid golvet, dem sitter ju några centimeter över. Med "vid golvet" på bilden menade jag ända nere vid datorns golv.

bild från sidan

Kod: Markera allt

I--------------------I
 I                    I
 [fläkt1              I
 I              fläkt2]
 ----------------------
   II                II        <-- fötter
--------------------------- <-- golv
Så den suger ju in från sidan. Hoppas du förstår min lilla bild :D

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Men titta på fläkten vid hårddisken i din första bild. Den fläkten kommer inte göra någon nytta så länge du inte låter luften komma ut någonstans. Läste du inte mitt inlägg om cirkulation i din andra tråd? :wink:
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Brukar man inte eftersträva att få lite undertryck i ett chassi? Eller missminner jag mig?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

JAg gissar att det finns en utfläkt i nätagregatet som han inte ritat ut. De andra fläktarna plåser ju bara luft från ena sidan till andra utan att den gör ågon nytta. Se till att luften kommer dit där den behövs.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

JimmyAndersson: Som danel sa, så är det en fläkt i nätagget, så luften går förbi hård diskarna o sedan ut genom agget.

Limen: Varför? :roll:

danei: CPU kylaren sitter lite för långt upp på ritningen :oops: Så fläktens mästa luft blåser förbi den, sen sitter där ju lite nordbrygger o sånt.

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jovisst, men fläkten i nätagget är ju till för att kyla nätaggets komponenter. Om du använder den för att suga ut den varma luften från hårddisken så blir det turbulens och hårddisken kyls då inte särskillt bra. Dessutom blir nätaggets komponenter uppvärmda av hårddisken och det var nog inte riktigt det du eftersträvade. :)

Tänk även på att fläktarna som blåser in luft ska sitta lägre ner än de som suger ut. Orsak: Kall luft går neråt, varm luft går uppåt. Så om man har koll på det så får man självdrag vilket gör att fläktarna inte behöver gå så fort för att kyla effektivt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

My bad, övertryck är det naturligtvis som ska eftersträvas... Har man undertryck kommer luft sippra in genom alla springor och hål vilket leder till att damm dras med. Har man lite övertryck kommer luften bara in via fläktarna, och har du dessutom filter på dessa så kommer du få minimalt med damm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jepp! :)

Glömde en grejj angående det här med nätagget: Den fläkten sitter ju *bakom* massa komponenter (i nätagget), så det blir ingen vidare cirkulation om du låter nätaggsfläkten suga ut luften.... För att inte tala om de mikroskopiska springor i metallen som sitter i de flesta nätagg..
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Okej, i HDD sidan blir det nog övertryck eftersomm nätagget inte suger så bra. och på moderkorts sidan skulle jag ju kunna sätta ett jätte litet motstånd över fläkten som suger ut, och sen styr jag de tillsammans.

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"eftersomm nätagget inte suger så bra."

Precis, och hur skulle det då kunna bli cirkulation? :wink:
Luften som fläkten framför hårddisken blåser in måste ju komma ut någonstans, annars kyls inte hårddisken och fläkten blir då onödig.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

JimmyAndersson: Den cirkulationen borde väll räcka? Effter som jag trycker in luft så att det blir lite övertryck i datorn, så borde jag ju hjälpa nätaggets fläkt lite, o då blir de bättre cirkulation i nätagget än normalt. O HDD'erna behöver väll inte ha så jätte bra kylning??

//Daniel A
Skriv svar