Hej, jag har nu tänkt börja med linux, efter som jag behöver göra en server. Jag vet inte om tråden ska ligga här eller i projekt delen, men jag börjar med den här så kanske nån moderator kan flyta på den om det blir mer projekt likt sen. Jag har fortfarande många frågor.
Efter som jag i tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2&start=15 fick reda på att Linux passar bäst för server, så gick jag idag o köpte mig boken "Linux for dummies-8 books in 1"alltså den stora versionen som verkar innehålla allt bra. Bla hur man gör en server, o massa grundläggande hur man kommer igång med linux. Där följde även med en DVD med massa versioner av linux. Där var bla. ubuntu och knoppix som man kan köra direkt från skivan. Kan jag testa köra det från skivan på min nya AMD athlon64 dator, utan några problem??
Visst ska du kunna testa det från skivan, men kolla gärna först vilka versioner det är på skivan, om det inte är någon av de senaste så bör du nog ladda ner den senaste istället.
Det är knoppix 4,0,2 duger det? Är det verkligen nödvändigt med nyare då jag inte ska *använda* den utan bara testa hur linux är så jag får något grepp om det.
Du kan ju absolut testa med det, orsaken till att jag förordade en senare ver är mest för att få drivrutiner till så mycket som möjligt.
Testa och se om du får det att fuka med den versionen, och annars kan du ju testa med en senare.
EDIT: Verkar som knoppix nu är på ver 5.1, vad som ändrats därimellan vet jag inte
Knoppix duger utmärkt för att kolla runt i, dock kan du få problem om det är en väldigt ny dator som du ska testa Linux på, är det en nyare dator så kör alltid senaste versionen av knoppix.