Hur gör man en "bantad" XP?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
cosmox
EF Sponsor

Hur gör man en "bantad" XP?

Inlägg av cosmox »

Hejsan,

Jag håller på att formatera om en gamal bärbar som jag har som testkanin för diverse olika saker.
Jag har sett att vissa företag skräddarsyr sina XP installationer för att passa olika saker.
Hur gör man det?

/Hampus
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Jag svarar mest på din rubrik om en bantad WinXP installation. Då kan kanske http://www.litepc.com/xplite.html fungera. Ta en titt på sidan.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av WinXplite, men har använt Win98Lite i ett par år på en P133 laptop. Funkar bra om man vill förlänga livet på gammal hårdvara.
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Tack så mycket för hjälpen!
Ska kolla in detta.

/Hampus
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En vanlig metod hos tillverkare av märkesdatorer är att man installerar WinXP som vanligt, men knappar in ett speciellt serienummer. Sedan kan man ändra massa saker och när man är nöjd så trycker man en tangentkombination som gör att det ser ut som om slutanvändaren sedan installerar OS'et för första gången. Det finns flertal sådana funktioner i WinXP som inte syns förrän man knappar in rätt serienummer. Det finns flera olika sådana serienummer som Microsoft byter då och då när de ser att för många (piratkopierare) aktiverar dessa installationer.
ANEE

Inlägg av ANEE »

Vill du göra en bantad Live CD/DVD med XP så kolla in BartPE
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

lånar tråden lite.

Jag har tänkt bygga en "intern" server, (jag vet inte om det heter så, men jag menar att den bara ska gå att komma åt från det privata nätverket). Ska jag då använda windows (en bantad version ???), eller ska jag ha linux(?), det måste gå att lagra filer o spel o sånt på denns HDD, och jag måste kunna köra den via virutueltskrivbord, eller fjärstyrning (eller vad det nu heter!!).

Det får väldigt gärna vara gratis :)

//Daniel A
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Ska jag då använda windows ..., eller ska jag ha linux(?),

Vi får väl se, om ett par dagar och ett några 100 inlägg senare... :-) :-)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det verkar ju rätt bra, men jag har alldrig använt linux eller något sånt, så är det svårt? och kan jag på ett enkelt sätt komma åt att styra parallel portar på den via nätverket? och drivrutiner, hur får man tag på det?

Datorn är enfujitsy pentiumII.

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

För att styra portar så trivs språket Perl bra ihop med Linux. Det är lätt att hitta drivrutiner. Google is your frend. :)

Som exempel: För 8-9 år sedan köpte jag en webkamera. Det var smått omöjligt att få något annat program än det medföljande att fungera till Win98/XP. Minns att jag letade i flera år. Så för några månader sedan så kopplade jag in kameran till en dator med Linux. Gjorde *en* sökning på google och hittade direkt flera program som passar kameran. Nackdelen är att det är lite mer jobb än att trycka på "Install" för att få igång det. Istället är det lite fler filer att tanka ner och diverse konfigurationsfiler man behöver ändra i för att det ska fungera. Så om man inte är van så kan det vara lite knepigt. Men för någon som är "hemma" med Linux så är det lätt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

så vad tror ni, ska man försöka trycka i windows i den eller ska man försöka lära sig linux?

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Frågan är om Windows virtuella skrivbord / fjärranvändning går att komma åt i Linux... Det har jag tyvärr ingen aning om.

Iofs så går det ju alltid att byta OS ifall man ångrar sig. :)
Med tanke på att Linux rent generellt inte äter lika mycket minne och CPU-kraft som WinXP så kan det vara en god idé att åtminstone testa Linux (t.ex Ubuntu eller Debian). Det kan ju hända att du gillar det. :)

Om du inte vill tanka hem 700MB Ubuntu bara för att testa så kan du ladda hem DSL (Damn Small Linux). Det kan köras direkt från en CD-skiva. DSL är bara 50MB och finns här.

Om du inte behöver fjärranvändning men ändå föredrar Windows så kanske du kan köra Win98. Det kräver inte lika mycket datorkraft eller minne som WinXP.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag får väll ta o testa linux. Men det finns program som funkar likadant som virutuelt skrivbord fasst bättre till win98.

återkomer med mera.

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det har du rätt i. Ett program som jag tyvärr inte minns namnet på fungerar mellan Windows, Linux och MacOS. Om det blir aktuellt så kan jag leta upp namnet. :)
Skriv svar