nybörjare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tompa

nybörjare

Inlägg av tompa »

på den där sidan som man räknar ut motståndet till lysdioderna står det efter uträkningen hur många ohm och sen en massa andra saker i W o grejer. vad menar dom med det?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du fortsätter med frågor som hör ihop i samma tråd så är det lättare att veta vad du syftar på.

Första rutan efter den teoretiska resistansen. Är den närmast större standard resistor som finns.

Andra rutan är hur stor effektutvekling det blir i resistorn.

Tredje rutan är den effekt som de tycker att resistorn minst ska vara specad till.
frejo

Inlägg av frejo »

Syftar du på den här länken:
http://www.metku.net/index.html?sect=vi ... /index_eng
?

Det första Watt värdet är hur stor effekt motståndet kommer utsättas för. Det andra värdet är vilket Watt värde du ska välja på resitorn för att ha en säkerhetsmarginal.

Watt = ström * spänning eller P = U * I

Vanliga värden på motstånd är 1/4 (0.25) W och 1/2 (0.5W).

edit:
dang, danei slog mig med 1 min! skyller på att jag var tvungen att traska upp till campus i den outhärdliga hettan ;)
tompa

Inlägg av tompa »

ok tack för svaren, vet nån vart man kan få tag på små strömbrytare? jag har kollat på elfas hemsida men hittar inte några. kanske nån som kan länka mig till rätt sida på elfas sida?

när man köper motstånd som ska användas till lysdioder, vad för sorts motstånd ska man då använda? på elfa finns det ju flera olika sorter.

om man löder ihop två motstånd tex ett 1.5 ohms med ett 3 ohms blir det då 4.5 ohm motsånd?
Virr3

Inlägg av Virr3 »

du skal änvända Metallfilmsmotstånd.. ligger under motstånd / motstånd / Metallfilmsmotstånd

vad ska du ha för stömbrytare? någon speciell?

köppte min på svebry (http://www.svebry.se/v2/index.php) dom hadde inte så jätte många olika men det finns säkert någon du gillar.. :wink:
tompa

Inlägg av tompa »

hittade inte nån strömbrytare på den sidan men jag söker små eller iallafall inte stora strömbrytare.
Virr3

Inlägg av Virr3 »

tydligen har dom inte lagt upp allt dom har i affären :shock:
men om du bor nära skövde så tycker jag att du ska ta svängen förbi..
tompa

Inlägg av tompa »

jag bor tyvärr inte det
Skriv svar