Har inte tid att lära mig PIC programmering och är därför nyfiken på om det finns program med exempelsamlingar där jag välja ut kommandon som jag vill att PIC skall utföra och sedan klippa och klistra i kommandon och bara trycka på verkställ för att få en perfekt fungerande PIC.
Exempel skall bygga en dimmer till min hembio. Från det att all belysning är tänd , salongsljus tak, salongsljus spott och scen vitt, blått, rött och grönt skall dimmern gå att programmera så att den släcker ner lampor och lysdioder i en förutbestämd ordning. När bara de röda dioderna lyser på ridån skall den skicka en signal till DVD spelaren som startar filmen. Sist skall ridån dras från och maskerna ställas in och den röda belysningen tonas ner.
Att skriva maskinkoder verkar vara ett hopplöst projekt för en nybörjare
PIC programmering för dummis.
Låter som att du vill programmera i Basic, det är löjligt simpelt.
Jag har för mig att datormagazin hade ett PIC-kit för ett tag sedan med liknande egenskaper som du beskriver. Kommer dock inte ihåg vad företaget heter som gjorde dessa kit.
Edit: Ta inte detta som att jag på något sätt förespräkar Basic som programmeringsspråk! Ska man lära sig programmera så kan man liga gärna använda något riktigt språk. Alternativt, låt någon annan göra det åt dig.
Jag har för mig att datormagazin hade ett PIC-kit för ett tag sedan med liknande egenskaper som du beskriver. Kommer dock inte ihåg vad företaget heter som gjorde dessa kit.
Edit: Ta inte detta som att jag på något sätt förespräkar Basic som programmeringsspråk! Ska man lära sig programmera så kan man liga gärna använda något riktigt språk. Alternativt, låt någon annan göra det åt dig.
Senast redigerad av $tiff 30 mars 2007, 11:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Nu kvittar det om det är BASIC, C eller Pascal om man använder de inbyggda funktioner. Ingen av språken kan "sy ihop" dessa funktioner utan lite hederlig programmering mellan.
Det kanske går att hitta dessa extrafunktioner på nätet men jag vill ju påstå att helmut inte riktigt har gjort sig någon föreställning om HUR man ska styra de olika saker. Ett är att programmera men hur ser hårdvaran ut?
Är det LED? Dimrar? Hur ska signalen skickas till DVD'n? Ridån styrs hur?
osv. osv.
När dessa förutsättningar är klara kommer resten att bli relativt enkelt men fram till dess lär det bli omöjligt att lösa problemet.
Hur som helst är BASIC fel väg att gå!
Så jag förstår vad som vill uppnås men att programmera en PIC är inte det samma som att montera en motor på ridån, det är liksom att börja i fel ända. Rätt ända är att börja med att se till att PIC'en har ledningar att styra som sedan ger de nödvändiga funktioner, sedan är resten (30% av projektet) ren programmering.
Det kanske går att hitta dessa extrafunktioner på nätet men jag vill ju påstå att helmut inte riktigt har gjort sig någon föreställning om HUR man ska styra de olika saker. Ett är att programmera men hur ser hårdvaran ut?
Är det LED? Dimrar? Hur ska signalen skickas till DVD'n? Ridån styrs hur?
osv. osv.
När dessa förutsättningar är klara kommer resten att bli relativt enkelt men fram till dess lär det bli omöjligt att lösa problemet.
Hur som helst är BASIC fel väg att gå!
Så jag förstår vad som vill uppnås men att programmera en PIC är inte det samma som att montera en motor på ridån, det är liksom att börja i fel ända. Rätt ända är att börja med att se till att PIC'en har ledningar att styra som sedan ger de nödvändiga funktioner, sedan är resten (30% av projektet) ren programmering.
> Har inte tid....
Den *absolut sämsta* starten på ett inlägg om man ber om att *andra*
ska ägna *sin* tid till att hjälpa till.
> och är därför nyfiken på om det finns program med exempelsamlingar
> där jag välja ut kommandon som jag vill att PIC skall utföra och sedan
> klippa och klistra i kommandon och bara trycka på verkställ för att få
> en perfekt fungerande PIC.
Nej.
> Att skriva maskinkoder verkar vara ett hopplöst projekt för en nybörjare.
Alltså, om du *bara* skulle ha användning av PIC-kunskaperna för just
*detta* projekt, så tror jag det vore bättre att hitta någon som vill
samarbete med dig och ta hand om programmeringen. Om du däremot
är verkligt intresserad av mikrokontroller tekniken, så är det väl
bara att "hoppa på tåget" och sätta igång.
Den *absolut sämsta* starten på ett inlägg om man ber om att *andra*
ska ägna *sin* tid till att hjälpa till.
> och är därför nyfiken på om det finns program med exempelsamlingar
> där jag välja ut kommandon som jag vill att PIC skall utföra och sedan
> klippa och klistra i kommandon och bara trycka på verkställ för att få
> en perfekt fungerande PIC.
Nej.
> Att skriva maskinkoder verkar vara ett hopplöst projekt för en nybörjare.
Alltså, om du *bara* skulle ha användning av PIC-kunskaperna för just
*detta* projekt, så tror jag det vore bättre att hitta någon som vill
samarbete med dig och ta hand om programmeringen. Om du däremot
är verkligt intresserad av mikrokontroller tekniken, så är det väl
bara att "hoppa på tåget" och sätta igång.
Det finns nog tyvärr inga snabbare genvägar än BASIC. Tom med den ökända BS2 måste man lära sig detta. Klipp och klistra funkar även om man kör med assembler bara man klistrar in rätt kod
Har man inte tiden är nog allt detta ett dödfött projekt.
Det finns en annan väg och det är att betala någon för att göra jobbet, finns ett par som säkerligen gör jobbet åt dig här på forumet.

Har man inte tiden är nog allt detta ett dödfött projekt.
Det finns en annan väg och det är att betala någon för att göra jobbet, finns ett par som säkerligen gör jobbet åt dig här på forumet.
Det finns ett antal färdiga produkter som gör mycket av det som du önskar och dessa programmeras/konfigureras på olika sätt. Vad dessa klarar och inte klarar får du själv kolla på länkarna nedan. Vad dessa kostar vet jag ej,
http://www.destinynetworks.com/
http://www.lintronic.dk/
http://www.waciworld.com/
MVH
http://www.destinynetworks.com/
http://www.lintronic.dk/
http://www.waciworld.com/
MVH