Simluera en USB-Kontakt med en solpanel?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Rssc

Simluera en USB-Kontakt med en solpanel?

Inlägg av Rssc »

Hejsan

Jag planerar att bygga en smidig batteriuppladdare med hjälp av solceller som jag kan använda när jag är på resande fot långt ifrån civilisationen.

Eftersom att min mobil och mp3-spelare kan laddas genom en USB-Kontakt så tänker jag att det vore smidigast att placera en USB-Kontakt som ger ut max spänning på 5V (som en vanlig). I framtiden så slipper jag förmodligen att byta kontakt eftersom att flera elektronikprylar stödjer uppladdning genom USB.

Jag tänkte först köpa en solcell från http://www.pagermotors.com/Flex_Cells.htm (MPT6-150 6.0V @ 100mA) men kom sedan på att jag förmodligen måste använda Zenerdiod som jag inte har så stor erfarenhet av.
Tycker ni att ovanstående solcell gör sitt jobb? I så fall behöver jag en hjälpande hand hur jag ska kunna begränsa spänningen till <5V för att inte skada komponenterna jag laddar.
Är Zenerdiod det smartaste sättet? Finns det något annat enkelt sätt?

PS. Har någon beställt från Pagermotors.com? Gick allt bra till, snabb leveranstid osv?

Mvh Andreas
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

använd en spänningsreg. Tex 73-090-40 , max utström = 500mA vilket är max ström en USB-enhet får dra från en USB-port.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det är ett ELFA-nummer Sebastian hänvisar till, här finns den.

Tyvärr fungerar den inte till detta då den måste ha minst 2V över sig för att reglera ordentligt (dropout voltage), du behöver alltså en LDO-regulator (LDO = Low DropOut).

En lösning kan vara
* MAX603
* L387
* LF50ABV
* LM2931AZ-5,0,
eller annan LDO.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Men om han beställer 7,2-voltsvarianten av solceller så borde det fungera...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jovars men effektiviteten sjunker. Om man beställer samma storlek (till ytan) kommer solcellen med högre spänning att ha lägre ström, det är ju rakt av W/m² som gäller med solceller. Detta medför att en LDO kan minimera solcellens storlek en aning och därmed göra livet enklare ur ekonomisk och transporthänsyn. Ganska lite skillnad förvisso men ändå....
knabsol

Inlägg av knabsol »

Hej!
Jag håller faktiskt på med ett liknande bygge, eller kanske helt identiskt. Gör en laddare till min motorola-telefon med miniusb.
Jag kom precis till jobbet och har inte prylarna här så har inte full koll på dem just nu. Men min ide är att jag switchar upp allt till 5v.
Jag beställde mina celler från http://www.siliconsolar.com och det gick mycket smidigt.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag tror också att det smartaste är en swictregulator? då får du 5v oavsett in spänning (ner till ca. 2v (?)) Om solen lyser dåligt är det ju stor risk att spänningen på solpanelen går under 5v(?) Det är väll vid teoretiskt max?

//Daniel A
Rssc

Inlägg av Rssc »

Icecap skrev:Det är ett ELFA-nummer Sebastian hänvisar till, här finns den.

Tyvärr fungerar den inte till detta då den måste ha minst 2V över sig för att reglera ordentligt (dropout voltage), du behöver alltså en LDO-regulator (LDO = Low DropOut).

En lösning kan vara
* MAX603
* L387
* LF50ABV
* LM2931AZ-5,0,
eller annan LDO.
Det var ett par st, jag tyckte at MAX603 såg intressantast ut.
Vad har det för betydelse om komponenten han länkade behöver minst 2V för att kunna reglera, så länge den kan reglera när spänningen närmar sig 5V räcker väl det. Eller den klarar inte av att göra något under 2v?
squiz3r skrev:Jag tror också att det smartaste är en swictregulator? då får du 5v oavsett in spänning (ner till ca. 2v (?)) Om solen lyser dåligt är det ju stor risk att spänningen på solpanelen går under 5v(?) Det är väll vid teoretiskt max?

//Daniel A
Jo, men om spänningen blir för låg händer det väl inget alls? (förutsatt att jag har en backströms diod)

Edit:
Tack för alla svar, börjar få lite mer kött på benen nu
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De 2V refererar till att den måste ha MINST 2V över sig innan den kan reglera rätt, alltså fungerar den till 7V input, sen "lägger den ner". Har du då en 7,5V solpanel och en backdiod på detta kan du i princip enbart ladda om solen knallar på för fullt.

Switch-lösningen är en bra lösning men kanske lite mer krävande i erfarenhet.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Skulle man inte kunna ta en aktiv USB-hubb och koppla in solcellen till den. Då får man allt i ett hölje och dessutom anslutning för flera enheter.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det löser knappast 5V-regleringen....
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Nepp, men man behöver troligen inte vara lika noga med regleringen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

??? Varför inte ???
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Borde inte en hubb ha egen reglering, de jag har sett har inte en alltför exakt nätadapter. Självklart kan man inte mata in vad som helst, men skulle tro att den är mindre känslig än en mp3-spelare.

Men man kan såklart inte ha en lägre inspänning än för en mp3-spelare.

Hur är det med era spelare, fungerar det att ladda om man bara lägger på spänning? Funkgerar det om man bara har en hubb som inte är kopplad till datorn?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

De hubbar jag har finns det INGEN reglering i, bara en polyfuse till att säkra mot överström, adapterna är alla reglerat till 5V.
Skriv svar