Chribbe76 skrev:Din motor kommer helt enkelt få PWM (spänning), Strömbegränsningen är bara ett skydd.
I mina servo-tester har PID'en bara styrt motor-strömmen (linjär-regleras med opamp) vilket ger ett korrekt resultat.
Enligt mina personliga teorier krävs det ett beräknings-steg mellan PID'en och motorns PWM-värde om man ska köra med PWM, har man ingen beräkning mellan så kommer regleringen bli väldigt dålig.
Det ska bli mycket intressant att se resultatet när du styr motorn utan denna extra beräkning.
Det är helt rätt att börja "basic" och höja ribban senare.
Det är inte bara dina egna teorier som säger att en motor inte går att reglera speciellt bra med en enkel PID-regulator med avseende på varvtal (eller position). Eftersom hela kedjan (vartalsreferens -> vridmoment(rotorström) -> rotorspänning) innehåller två integratorer blir det svårt att få till en stabil regulator med vettiga prestanda enbart med den konventionella PID-regulatorn.
För att lösa detta bättre kan man antingen använda en mer avancerad (tillståndsåterkopplad) regulator eller så kaskadkopplar man flera P(I)-regulatorer. Mao bör man ha en relativt enkel men snabb regulator för att hantera ett börvärde i rotorströmm med rotorspäning som styrsignal. Utanpå denna lägger man en regulator med varvtal som börvärde och rotorström som styrsignal.
Men, jag håller med Chribbe76 om att det är bäst att börja på lagom nivå. När man trimmat sig till vanvett vet man att det är dags att använda en annan regulator och försöka igen.
Exakt vad jag svamlade om i mitt förra inlägg! Välj typ C och slipp många problem från början! (Å andra sidan missar du kanske nöjet att uppleva och åtgärda problemen)
Hehe känns lite baklänges att välja en sämre variant när man har informationen serverad Jag lär väl pröva en P regulator först bara för att få nånting att snurra
Nihilim: Tack för erbjudandet, men jag tror jag ska försöka bygga en själv! Hade jag bara haft en schmitt trigger hemma hade jag offrat en gammal datormus!
Jag försöker få igång pin change interrupt för Step ingången men det händer inget! Har jag missat något?
Nu blev det för mycket på experimentplattan så jag ritade ihop ett kretskort! Det är bara för lite experiment så jag har inte lagt ner allt för mycket tid!
Skulle jag få igång allt ska jag försöka få ner det på ett 100*75 mm kretskort med ytmonterade komponenter!
Har testat med lysdioder på µC utgångarna och det fungerar som väntat efter koden! Har även testat med gate driver kretsarna ikopplade men då fungerar bara utgång B! Jag har även bytt plats på dom och även då fungerar bara utgång B, så jag tvingas löda lös och byta FET:arna imorrn! Vet inte vad som gick fel
JBV och Strombom, den mekaniska enkodern som ni körde med (den som ELFA hade) hur är friktionen i den? Snurrar den lätt? (gissar/hoppas att ni körde med den utan distinkta lägen)
Jag har testat två från elfa, en som är grön tror jag, den har distinkta lägen, en som var helt metallfärgad, den hade inte lika tydliga lägen men var lite "seg".
Hittade en enkoder från Bourns modell ECW1J-B24-AC0024 med distinkta steg. Öppnade den för att se hur den funkade...
Det var en mycket enkel konstruktion. Ska se om jag kan få upp några bilder om någon är intresserad.
Ska försöka modda den så att jag kan använda den för positionsåtermatningen av min inverterade pendel.
Att få bort de distinkta stegen var lätt... Det var bara att vända bladfjädern i enkodern 180 grader eftersom stegen alstrades av ett litet veck på fjädern.