Ikväll blev förstärkarn klar (gick åt skogen)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Ikväll blev förstärkarn klar (gick åt skogen)

Inlägg av Fritzell »

Jopp. Har byggt en förstärkare baserad på Opförstärkaren TDA2040 20Watt amp. Här är ritningen: http://www.electro-dan.co.uk/electronics/TDA2040.html
Blev en liten låda med strömförsörjning, ett litet kort och sladdar från kortet till kretsen som jag hade fäst i plåten.

Så här gick det till.
Blev klar med den slutliga fastlödningen av sladdarna till kretsen och det var dags att prova. Hade ganska låga förväntningar eftersom jag har byggt två förstärkare tidigare, bägge brann upp. Därför valde jag att göra med en "färdig förstärkare". Inget kan ju gå fel då :roll:. Jaja, jag slog till huvudbrytaren till trafon och stirrade kritiskt på OP förstärkaren, Och det började ryka och gnistra mellan två av benen!! Slår av huvudbrytaren fort-som-bara-den. Slår på igen och då börjar det ryka! :shock:.

Nej inte igen tänkte jag, slog av brytarn och tittade nogrannt på kretsen och såg att det var bränt mellan två av benen, och kom på att det kunde ha varit flussmedel som hade laggt sig mellan två av benen för jag penslade på en skvätt innan jag lödde. Sen tog jag med en liten mejsel och pillade bort det brända och satte på igen. Ingenting hände. Såg bara en svag 50Hz på utgången. :!: Kopplade på en högtalare och mp3 på ingången (Kanske ska tillägga att jag har en förförstärkare före). Och då funkade det!
Lät till och med riktigt bra! Lyssnade en stund och sen stänge jag av och inspekterade kretsen, den var inte speciellt varm på utsidan (kände inte på plåten.) Satte på igen och då började det gnistra och ryka igen!!! Sen gick säkringarna (1A) och dom gick inte tidigare när jag spelade så nått skumt var det.
Sen mätte jag på utgången med multimeter och där låg det -18Volt :/ Ohmmätte mellan utgången och minusmatning och det vart kortslutning :(

Har funderat länge nu på vad som kunde ha hänt egentligen. Iom att den funkade först. Tror att det kan ha någonting med att det låg fluss mellan vad jag tror var utgången och nån utav spänningsmatningarna. Men om det var så, vart kunde strömmen ta vägen? Eller dog den pga överhettning? Jag hade ett glimmer mellan metallen + kylpasta på alla bägge sidor men det verkar ologiskt för den blev inte särskilt varm tycker inte jag..

:/ Vet inte riktigt vad jag ska göra nu, och om ni har orkat läst så här långt så ska ni ha tack för det.. Är det värt att köpa en ny och testa igen?

Här är databladet på Op kretsen:
http://home.planet.nl/~midde639/specs/tda2040.pdf

(edit)
Tillägger att jag matar den met 12V trafo altså ca 17-18Volt efter glättning. Max spänning var 20V för kretsen tror jag.
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Ritningen ser helt okej ut tycker jag.
Köp en ny (varför inte 2 när du ändå måste betala frakt, jag har oxo haft blixtrande erfarenheter och köper alltid dubbelt då d e billigt =) och försök få till bättre lödningar. Extra flussmedel har jag aldrig behövt då jag löder, dra bara lite färskt tenn på kolven och torka snabbt av den på en fuktig svamp.
tryck dit den snabbt på benet och mata dit lite tenn så det dar i både benet och
kolven. klart :)

sen kan det vara praktiskt att mäta med ohmmeter mellan ben så man ser att det inte är kortis där det inte skall vara.

mellan vilka ben vart det blixtar förresten?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hehe
Kollade nogrannare idag och det var mellan V- och utgången som det var bränt så förmodligen så har spänningen förstört utgångssteget men det konstiga var att det ändå funkade ett tag efter ändå. Får väl skaffa en ny krets och testa igen.. :) Tackar för svaret
Spazze

Inlägg av Spazze »

Senast redigerad av Spazze 1 november 2007, 22:26:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Hehe, ja det där såg ju ut... :)
Ser lite märkligt ut med smältlim på benen. Själv kör jag för det mesta krympslang på alla nakna lödningar som inte sitter på kretskort.
Och flussmedel leder väl inte ström? :?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Spazze: Tufft! 8) Den var riktigt snyggt gjord. Själv hade man väl en tredjedel när det gäller plats :D Beställde nya kretsar idag från elfa (före kl 4. Tror ni det hinner komma tills imorrn?) Vad har du för glättningskondingar där? Ser lite biffigare ut än mina små klena 4700uF 40V :) Hoppas dom räcker till iaf.. Hur varma blir dom? Räcker det med att skruva fast dom i plåten? Förresten har du inga glimmer? :shock: Får inte chippets plåt kontakt med det jordade (?) skalet?

Madmodder: Nej man tycker ju inte det men eftersom det är så extremt litet mellanrum mellan benen så kanske det gjorde det ändå.. :| Hoppas verkligen det är det som är felet för annars har jag ingen aning. Har typ kollat allt.

Ifall den fungerar riktigt bra funderar ja på att bygga den i en större och snyggare låda. Ska ta en bild på det sen.. Så typiskt att sånna här udda saker händer mig.. ja menar.. hur lyckas jag bränna hela skiten pga att det kommit fluss mellan två ben!?
Användarvisningsbild
sadropol

Inlägg av sadropol »

Har själv haft sprakande erfarenheter med förstärkare idag... :wink:
Hittade en fin gammal sinclair project 60, som efter noga ögnande provstartades under sträng observation (som om det hjälpte :( ).
Förstärkaren ifråga plockades ihop under '70, så jag anade att den inte var i bästa skick... stora kondingar som varit fästa med gummisnoddar som nu torkat osv.
Hursomhelst, när jag stoppade i kontakten och slog på strömbrytaren flammade det till, upptäckte jorden till ena högtalarkanalen gick alldeles förbi den punkt varifrån matningen utgår, isoleringen hade smält och en bit emballagetejp fattade eld en kort stund. Ajajajdå tänkte jag, sitter nu som bäst och felsöker nätaggregatet, som uppmättes till en matningsspänning ~70% över vad jag förväntat mig, har ännu inte hittat några visuella fel (ordentlig felsökning blir det nog först imorgon).
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

sadropol hehe sånt kan hända med gamla saker.. :)
Förresten pagge vad gjorde du uppe mitt i natten?! :D
Hoppas grejerna kommer från Elfa idag(:S).. Känner på mig att kommer säkert gå åt pipan igen :| beställde 2st ifall att som du sa pagge..
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Jag hade en farmor som var vampyr, det här med att gilla att vara vaken på natten går i släkten =)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

:wink: Återkommer när jag har prövat med den nya kretsen.
Spazze

Inlägg av Spazze »

Fritzell: jag tror inte att kondingarna är större än dina faktiskt. anledningen till att jag fick det slutsteget var att det var smällt, och jag har fortfarande inte lagat det. orkar inte skruva upp det just nu för att kolla hur IC-kretsarna sitter i plåten.
evert2

Inlägg av evert2 »

Fritzell:

Ge inte upp!......att det går fel ibland betyder bara att det finns förbättringspotential :wink:
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Heh.. jo det är sant :) Beställde nya kretsar från ELFA igår

[edit]
Uppföljare till den här tråden finns i projekt delen
Skriv svar