Jag hittade nyligen det här forumet och det vekar vara ett väldigt bra ställe om man som mig, försöker lära sig elektronik

Jag håller på med en av mina första kretsar. Jag har kopplat in en PIC16F877A (4Mhz osc) som är flashed med BLoader från www.sparkfun.com. RX och TX pinnarna (USART) är kopplade till en MAX232CPE krets och sedan är max232'an kopplad till en DSub9 hona.
Jag har försökt att rita mitt kopplingsschema på den här bilden:
http://henell.com/daniel/serialpiccircuit2.png
Lysdioden som jag angivit som "Power-on led" lyser fint när kretsen kopplas på. Men en halv sekund senare lyser den bara med halv styrka. Allt eftersom data skickas mellan hyperterminal och uC'en falnar den ännu mer. Efter ett tag börjar data skickas väldigt konstigt mellan uC'en och HyperTerminal. Det blir störningar och tecken byts ut till andra. Sitter man o matare data fram o tillbaks så lägger allt av efter en stund. Om jag resettar så funkar det fint igen, men LED'en lyser fortfarande svagt. Jag mätte spänningen mellan polerna och den var bara ca 1.64 V

För mig som total nybörjare känns det som om att jag inte alls har grunden på pinne 5 av nån anledning. Eller varför beter sig kretsen så konstigt?
Ett annat problem jag har är att kretsen inte drar igång direkt när strömmen kopplas på. Istället måste jag pressa på reset-knappen. När jag körde med en PIC16F84 behövdes ingen resetknapp.
Edit: Batteriet är bara felvänt i ritningen

Edit#2: Jag försökte göra min skiss mindre men lyckades inte få den mindre än 700px bred och göra så att texten ändå var läsbar. Jag har nu bytt bilden mot en länk. Alla de tidigare hittade felen är fixade.