Mach Usb paralell sladd problem

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
joma202

Mach Usb paralell sladd problem

Inlägg av joma202 »

Finns det någon här som kört Mach2 genom en Usb-paralell sladd?

jag får liksom inte någon kontakt så jag tror det kan vara fel adress men var får man reda på vilken adress den använer i XP.

eller ska det överhuvudtaget gå att köra med en sådan sladd?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag VET inte men jag är ganska säker på att du helt och totalt kan glömma det!

En USB<->Parallell skrivarport är HELT olika de "riktiga".
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Det går inte att köra Mach3 med en USB-LPT port. Endast "äkta" parallelportar fungerar, på moderkortet eller på PCI-insticks-kort.

/Henrik Olsson.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Som Henrik skrivit, endast ÄKTA skrivarport fungerar.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

(lite ontopic och lite off topic)

Vet inget om Mach men det är hopplöst att avända USB till Parallell (borde inte få heta så)... De påstår till och med att de är IEEE 1284 (med dubbelriktad kommunikation) vilket jag har testat att den absoult inte är...

Det är en USB till skrivarport inget annat...

Så tecno har lite fel... Det är en ÄKTA skrivar port men inte en äkta IEEE1284 (aka Parallell port, LPTx)

Finns massor av program som hävdar att de fixar detta med mjukvara men det är inte sant då det är hårdvaran som brister. Finns till och med skrivare som inte fungerar med dessa kablar.

Finns en i tyskaland som säljer en "lösning" som faktiskt fungerar men den är så slö att den bara duger till att koppla upp sig mot och göra enkla handskakningar. Jag vill ha detta till en EEPROM brännare och ett mätsystem (audio FFT analys) och köpte hans lilla USB lösning. Jag kan koppla upp mig mot min utrustning men inte använda den när det kommer till att föra över data.

Något frustrerad efter att ha köpt 2 sådan här kablar (300+ SEK per styck gav jag) skrev jag detta:
Kablarna man köper är generellt baserade på PL-2305 kretsen... vilket är en krets som inte ger en komplett IEEE 1284 port TROTS att kablarna säger det... Så det finns inte en chans i H*lvete att man kan koppla till något annat en skrivare... (Bi directional my a**...) ÄVEN om man skriver en egen drivare till kablen...
Så vill du skippa denna frustration så håll dig borta från dessa kablar om du inte skall ha dem till skrivare...

Är det till en Laptop du skall använda detta?
Då finns det PCMCIA/PC-Card lösningar. Q2 2007 släpper SUNIX ett Expresscard (om vi har tur) dvs. april-juni någon gång... Bara hoppas att det inte är en USB skitlösning (Expresscardspecen har en seriel PCI-express buss och USB i sig så de kan ha fuskat...)
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

back to topic

Glöm detta med PCMCIA - USB och annat tjafs när det gäller MACH3 för kontroll av skrivarport, där är det BARA skrivarport som gäller endera onboard eller via PCI bussen och inget annat. Mach3 är ingen programvara som hanterar skrivare.
joma202

Inlägg av joma202 »

JO! till min nya fina laptop *snyft*

tackar för att få höra det jag inte ville höra men var rädd att få höra. det spara mej en massa onödigt jobb i alla fall.

så jag kan liksom glömma allt med lpt då(utom till skrivaren där den fungera) ? det finns liksom inte någon "drivrutin" som får "datorn" att tro att den är äkta ( där man inte behöver dubbelriktad kommunikation)?

PCMCIA - LPT är väl samma som PCI till LPT eller? bara liksom skillnad på datorn

Är det lika illa med Usb <-> com ??? (isåfall vad använder folk port lösa laptoppar till?)

Finns det någon gammal Mach som passar till win98 då?
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Ok... kan man glömma allt "tjafs" så vet jag att Mach3 med andra ord inte är något att satsa på.

Vare sig man gillar det eller ej så är parallellporten på god väg att dö.

All mjukvara som använder den är sådeles dödsdömda om de inte fixar något alternativ.

Då skall jag leta annan mjukvara när jag kommer vidare i mina CNC planer.

Som jag skrev så fungerar INTE några mjukvarulösningar på en sådan här kabel. Det saknas stöd/pinnar i dem så även om de omdirigerar USB001: till LPTx: kommer inte den fungera som du vill.

USB->COM: fungerar 100% med allt jag har testat. Inte sett ett enda problem. Snarare stabilare :)
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
USB till COM funkar fint i alla applikationer jag provat.

USB till LPT i Mach3's fall har aldrig och kommer aldrig att fungera. Sen kan man tycka vad man vill om hurvida det gör Mach3 till ett dåligt program eller inte. Mach 3 "pratar" med hårdvaran direkt, utan att gå via några drivrutiner etc. En USB-LPT "strippar" timing-information från pulstågen pga av den har en inbyggd FIFO buffert bl.a. Det Mach3 gör med Windows har fram tills för några år sedan bedömts som "omöjligt". Vad jag vet finns ingen annan Windows programvara som fixar det utan extern och dyr hårdvara.

Visst, parallel porten är på väg att försvinna, en del moderkort saknar den idag men det kommer att finnas instickskort att köpa en bra tid framöver. Vad det gäller PCMCIA så vågar jag inte säg hurvida det funkar eller inte.

Det finns ett antal produkter mer eller mindre färdigutvecklade som är tänkta att ersätta parallel porten i Mach3. Gecko G100 är en sådan ( upp till 4Mhz step-rate, analog in/ut, digitala in/ut, ingångar för pulsgivare mm, kommuncerar med Mach3 över TCP), NcPOD från OEMTech är en annan (över USB), en del jobb görs även för att få vissa kort från Galil att fungera i Mach. Samtliga har sina för- och nackdelar.

Hurvida Mach3 är rätt val är upp till var och en men som jag ser det finns det inte så många alternativ med tanke på pris/prestanda/möjlighter.

/Henrik Olsson.
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Förtydligande: Jag sa inte att Mach3 var dåligt.

Vad jag sa var att om de inte får ändan ur vagen och löser sitt interfaceproblem är de dödsdömda... dessutom är de, ur min synvinkel ointressanta om de kräver parallell.

H.O visar att de är på G med en eller flera lösningar...

Parallell är ju inte direkt ett optimalt interface. Finns bättre alternativ (TCP, USB2.0, Firewire mm.) Bättre både på tillgänglighet, footprint och prestanda...
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Förtydligande: Jag sa inte att Mach3 var dåligt.
Sant....ber om ursäkt att jag utryckte mig som om du gjorde.

Parallel är kanske inte det optimala för alla men TCP, FireWire, RS232, USB2.0 kräver samtliga extern hårdvara. Om man inte behöver mer än 25-45kHz pulsfrekvens så funkar parallel-porten ganska bra. Allt har, som sagt, sina för- och nackdelar.

Vi får se vad framtiden ger oss.

/H.O
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

joma202 skrev:JO! till min nya fina laptop *snyft*
.........
Finns det någon gammal Mach som passar till win98 då?
Sorry, det finns ingen MACHx till detta, däremot kan du ftp:a ner Master 5 som funkar under W98 som ju är grunden till Art's Machx serie.

http://www.machsupport.com/artsoft/down ... nloads.htm

Däremot är det skralt med support till Master 5:an
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Jag kommer med all sannorlikhet köpa ett Expresscard till min laptop med IEEE 1284 portar på när det släpps...

Vet inte vad för licensförfarande Mach3 har men om någon vill testa kan vi kanske ordna så man kan se om Mach3 fungerar med den. Om det finns någon i Gbg som har CNC och program...

Men det sker tidigas i april men säkert inte innan juni beroende på när hårdvaran kommer att vara tillgänglig.

Jag har fått infon att det skall vara en RIKTIG IEEE 1284 port (även PCMCIA/PC-Card varianterna påstår detta och de var ju "tjafs")
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Du har 1000 rader G-kod i demo mode, så du kan ju testa själv så snart fått kortet. Vi är intresserade av en test rapport så snart du kan.

Du kan ladda ner från http://www.artsoftcontrols.com/artsoft/ ... nloads.htm

Licensfilen mailar jag över när du har beställt/betalat
Användarvisningsbild
GrodanB
Kontakt:

Inlägg av GrodanB »

Problemet är att jag inte har nått att köra mot...

Så vad jag menade var att om licensmodelen tillåter det är jag villig att testa mot någons CNC. Själv har jag ingen (ännu :) ). Men finns det ett demomode som är helt funktionsdugligt (dvs. styr ut med full prestanda) så är det ju enkelt att testa.

Jag ville mao. testa inom licensemodellen utan att behöva köpa det idag :).

Skall försöka minnas denna tråden när kortet finns på marknaden... Om någon är intresserad så kan ni skicka ett PM och påminna mig, runt juni för då skall det finnas enligt tillverkaren...
Skriv svar