Positionering av visarhand på klocka

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alf

Positionering av visarhand på klocka

Inlägg av alf »

Hejsan!

Jag försöker ta reda på vilket sätt som är enklast respektive billigast att använda sig av om man vill kunna positionera en visarhand på en klocka?

är det stegmotor som gäller eller finns det andra sätt?

det ska helst vara runt 72 steg eller mer.

Hur mycket kan det komma att kosta, inklusive drivare?

tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Du får nog vara lite mer specifik om du ska få några vettiga svar. T.ex vilken storlek det är på grejorna. Drivrutinertill vad? Vad ska det anslutas till?
alf

Inlägg av alf »

storleken ska vara som en väckarklocka ungefär. drivrutiner till stegmotorn så klart. alltså hur man flyttar visaren så exakt så att den inte går fel efter ett tag. alltså som en elektrisk klocka, hur drivs handen på en sådan?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Om du har tillgång till en gammal 5.25" diskettstation så brukar det sitta varnliga stegmotorer med 200 steg/varv om iirc.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

En liten magnet och hallsensor kanske? Eller en optisk givare med en fototransistor och irdiod, borde gå att detektera när visaren rör sig över och reflekterar irstrålen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

alf skrev:drivrutiner till stegmotorn så klart.
Det är inte alls självklart när du inte skriver vad för drivrutiner du menar och inte talar om någonting om vad det skall bli eller vad som skall styra prylen. Det kunde varit någon form av visarinstrument som skulle anslutas till en PC och då gällt drivrutiner på PC-sidan.

I det läget är en stegmotor nog enklast, ja. Så länge den inte överbelastas och börjar missa steg så kan den inte hamna "fel". Det enda som behövs är ett startläge med någon form av enkel givare.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

v-g: du har nog missuppfattat frågan.

En alternativ lösning skulle kunna vara att ta mekaniken och motorn från en klocka.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

danei:Tänkte som nollningspunkt mest då en stegmotor verkar vara inblandad. Fast iofs funkar även en bit koppartråd lika bra. 8)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

vfr:
I ditt första inlägg i tråden skrev du bl.a "Drivrutinertill vad?"

Men om du tittar på inlägget innan (dvs det första) så ser du att alf faktiskt skrev:
"Hur mycket kan det komma att kosta, inklusive drivare?"

"Drivare" är ju inte alls samma sak som "drivrutin" :)

Visserligen skrev alf senare "drivrutin", men det var ju inte han som började.. :D
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ja, du har nog rätt i att det inte var helt entydigt. :)

Det skulle ju kunna varit drivsteg istället. Var nog mest tur från min sida isåfall att det blev rätt syftning. Drivrutin är nog det första _jag_ tänker på när någon säger "drivare". För någon som t.ex sysslar mycket med CNC eller liknande så är det säkert inte så.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sant. :)

För en komiker skulle drivare kunna vara någon som berättar skämt. Någon som pysslar med växter skulle nog associera det med drivbänk, osv. :)
alf

Inlägg av alf »

haha, ja vad mycket missförstånd det blev nu :) men det är alltså stegmotorer i vanliga klockor? startläget på visaren ställer användaren in, alltså den behöver inte veta vad klockan står på, bara den räknar frammåt i samma takt som den interna klockan, som för övrigt inte heller behöver vara rätt inställd. så länge den räknar frammåt i rätt takt, kan de inte gå fel.

men själva grejen jag är ute efter är att om jag pausar visare, men låter den interna klockan gå, så ska jag efter kunna komma ikapp med visaren.

förstår ni? dålig på att förklara :)

och ta inte illa upp av det jag skriver, det är inte meningen hörrni!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nä jag vet inte man kan kalla det stegmotor. Men den påminner lite om en sådan.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Servomotorer har annars den trevliga funktionen att de vet var de har visaren (i detta fallet). Problemet är att de inte brukar kunna gå runt ett helt varv. En stegmotor klarar detta utan problem, men då måste man ha något som håller koll på var visaren är. Det finns lite olika lösningar för det. En variant är en skiva med hål och lysdiod/fototransistor (precis som datormöss med kula). En annan lösning är att använda sig av två plattor och få en kapacitiv återkoppling, men det är lite knepigare.

Sedan är det inga problem att stanna klockan och sedan ändå få den att åka till rätt position.

Ska klockan styras med en PIC/AVR eller dator?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

servomotor? Det brukar man aklla synkronmotor. de går många varv. Men man kan även ha vanliga DC motorer som servomotor. Jag gissar att dy syftar på ett RC-servo.
Skriv svar