Alternativ till framkallare och etspulver?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det står....
cyr skrev: vakuum-ram vid exponeringen (bara ett par bitar plexi, en fönsterlist och en slang till dammsugaren)
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

skulle det funka bra att bygga en exponeringsbox av en gammal scanner?
den pressar ju hela tiden så man behöver ju ingen vakuum(eller hur det stavas) ram.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vakuum från en dammsugare utövar en mycket större kraft på laminat+film än vad ett scannerlock kan göra.
Men annars kan det ju vara en bra idé med scannern. Låda, lock och glasruta redan klart :)
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Hur är det med UV-genomsläppligheten på vanlig glas? Är inte den ganska dålig - för att inte säga helsopig? Eller har en scanner nån nytta av att ha special uv-glas i sig?
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Många rekomenderar ju att klämma fast laminat och OH-film i en fotoram. Det har funkat för mig iallafall.
Michel

Inlägg av Michel »

cyr skrev: Jag kan göra 8mil ledare (0.2mm) hemma utan några direkta problem.
Kan jag med.
Jag gjorde denna TQFP-100/64 adapter (delning 0,5), 0,2 ledare och ett 'jordplan' som även det hade 0,2mm mellanrum - för ett par dagar sedan.

Bild

...inte illa av en 300W kvartslampa och en 600dpi Laserjet 6L.

--
Begränsningen för dubbelsidiga kort tror jag sitter i min laserskrivare eller filmen jag använder.
Den skriver ut 2st likadana utskrifter med en storleksskillnad på c:a 1,5-4mm för en utskrift som tar upp ett A4.

En Laserjet 5000 som jag hade på mitt förra jobb gjorde samma utskrift med <0,5mm fel.

Att använda 'färska' P20-laminat, 'utskriften nedåt' och effektiv framkallare är klart avgörande för resultatet.
Skriv svar