Hade tidigare en från i idebanken, nu har dock denna idé blivit verklighet.
Fått servon, köpt material, kodat styrprogram, labbar med PICs osv

Idén kommer från denna film:
Nedan följer en "projektlogg"

23-feb-2007 20:44
Startade jag idé tråden, fick du lite tips på servon, tips och roliga kommentarer.
Fick även sätta mig och börja läsa om Inverse Kinematics som faktist verkar ganska enkelt i grunden. Matten är svår, men själva teorin bakom verkar inte vara helt obegriplig.
24-feb-2007
Efter mycket googlande och lik. hittade jag faktist en ÅF som SÅLDE färdiga sånna hära robotarmar. Konstruktionen kommer lånas delvis från deras robotar då den verkade hållbar och enkel.
http://www.lynxmotion.com/
Dom hade även färdiga Exell program för uträkning av inverse kinematics för deras robotarmar, MÅNGA TACK.

26-feb-2007
Sprang jag förbi Clasohlson och inhandlade lite 1,5mm ALU plåt som är materialet själva armen ska konstrueras av.
Köpte även en plåtsax och lite annat smått

27-feb-2007
Fick kontakt med en extremt vänlig person här på forumet Stinrew
Extremt många tack till att DU ställde upp och beställde mina servon från Ebay.
Beställningen innehåll 4st 13kg dubbelt kullagrade servon, och gick på strax under 500kr för 4st ink frakt.
08-mar-2007
Väntar på mina servon, och undertiden så ritade jag ihop en testmodell av konstruktionen. samt ett kretskort till styrningen.
Kan säga att modellen nedan EJ är skalenlig eller något, endast ett test

PROTOTYP:

Testar styrningen, PIC16F628A som huvudprocessor.

Styrningen FUNGERAR.
Designade ett schema samt ett kretskort.

(Topplagret ska ej finnas, det ska vara sladdar, ej etsat. Extension pins är 3st I/O pinnar för utbyggnad med RF komm. tex.)
12-mar-2007
Börjar leta botten till robotarmen, får bli en gammal kastrull, upp och ner vänd

17-mar-2007
Hämtar mina servon på Posten här i närheten. JAG SLAPP TULL OCH MOMS!

18-mar-2007
Fastsättnings anordningen av servona är direkt lånade från Lynxmotion.
Ska tillverkas i 1,5mm ALU och sedan nitas fast i bottenplattan och själva stagen.

Det var allt för nu! Återkommer såfort det blir nån update!

Speciella tack till:
- Jim_The_One för utlåning av sin Wisp628.
- Stinrew för beställningen från Ebay!
- Hjälp jag fått från massor av medlemmar med inverse kinematics!
Mvh Jim