Mina Instrument och verktyg

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45430
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Mina Instrument och verktyg

Inlägg av TomasL »

Vore kul att veta vad ni har för några instrument och verktyg i era "labb".
EDIT: Lägger till lite grundläggande data

Själv har jag samlat på mig följande:

Oscilloskop:
TEK 7603, mainframe med 7D20 Digitizer.
7D20.
Bild
2 kanaler, 70 MHz, 6 Vågformsminnen, markör, tid och nivåmätning, medelvärde, n samples, GPIB interface mm.

7603.
Bild
7603an är en sk Mainframe, dvs den accepterar upp till 3 pluggins, det finns totalt ett 30-tal plugins till 7K serien, varav 7D20 är en av dem.


TEK 465B.
Bild
100 MHz, 2 kanaler mm


DVM's:
Fluke 8000A.
Bild
Traditionel 3,5 siffrors DVM, 0,2-1200 V, 200uA-2A, 200 ohm-2000K


Fluke 8840A..
Bild
5,5 siffror TRMS DVM, 4-tråds resistans, ext trigg, variabel sampling, offset
0,2V-2kV, 2mA-2A, 0,2k-20M, GPIB interface


Generator
Wavetek 145.
Bild
20 MHz puls/funktion, ECL/TTL/Function,0- >20V variabel utgång, fördröjd trigg, dubbelpuls externt svep & trigg, DC offset mm.


Räknare:
HP 5315A.
Bild
2 kanaler, 100MHz, div beräkningsfunktioner, GPIB interface mm


Logik/Dataanalysator:
TEK 308.
Bild
Data/signatur analysator.
8 datakanaler, 16 triggbara adressbitar, seriekanal, extern trigg och klocka.


TEK 1241.
Bild
Min konfiguration: 45 kanal, upp till 72 kanaler, fullt konfigurerbar Data/adress, monokrom CRT med fyr-färgs LCD slutare, 64k Rampack.
Avancerade funktioner för timing, data, dis-assemble mm.


Biomation 810D
Bild
Digital Logic Recorder, Gör om et vanligt oscilloscop till en 8-kanals logik/data analysator.


ANT8, USB Logicanalysator


Övrigt
Oltronix B504D, Nätagg. 0-100V 0,5A + 5V 1A
Oltronix C40-08D, Nätagg. 0-20/40V 1,6/0,8A
WSD81, Lödstation.
KEWSnap AC/DC tång.
Div handhållna multimetrar.
GBIB kort i datorn.

Det mesta, utom de handhållna och KEWsnappen har jag hittat på EBay/Tradden till mycket överkomliga priser.

Mina favoriter, 7603an med 7D20, ett analogt skåp med digital plugin och GPIB, mycket användbart.
FLUKE 8840, ojjojj vilken DVM, ingångsimpendans som heter duga. Först trodde jag den var felaktig alternativt var försedd med en hemlig "hold-funktion" eftersom den visade uppmätt spänning i närmare ett dygn efteråt.

1241'an är en ny bekantskap, vilken teknik, monokromt CRT och en flerfärgs LCD "slutare" vilket gör att den visar fyr-färg, eller nått sånt, samt nån form av pekskärm, har inte läst på hur den biten funkar än dock.
Med rätt moduler kan den "Disassembla" signalerna man mäter. Skall bli mycket kul att lära sig detta instrument, "bara" ett par tusen sidor att läsa igenom.
Måste dock försöka hitta en GPIB modul till den.[/img]
Senast redigerad av TomasL 27 februari 2007, 10:23:25, redigerad totalt 2 gånger.
peter555
Inlägg: 6047
Blev medlem: 12 februari 2006, 10:02:22

Inlägg av peter555 »

Jag håller med om Fluken, det märks inte när man tar bort probarna från batteriet.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6979
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Oscilloscop: Philips PM3217
Multimeter: Hansen 30B
Tongenerator: Hembygge
Nätagg: Hembyggen. Ett +/- 0..30V 1A. Ett 0..300V 50mA.
Frekvensmätning RF: Icom kortvågsmottagare.

Inte så imponerande, men det räcker.

Edit: Glömde det finaste instrumentet: ASEA amperemätare 2 och 6A i trälåda.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hm, hårdporr på forumet :wacko:

åter kommer själv när jag blivit av med sviterna av influensan och den sista kuligheten mul och kräksjukan

några saker som borde finnas, bilder och lite mera data på instrumenten, som frekvens omfång och kanaler på skop och sådant som gör dom saker man har speciella , vad dom har för för och nackdelar
Användarvisningsbild
Oblivion
Inlägg: 2502
Blev medlem: 31 juli 2003, 22:26:29
Ort: där jag trivs
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja man borde egentligen ta å fotografera sina instrument, både innuti å utanpå

Kan nån vara snäll att låna mig en kamera :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

ok fotade lite av skräpet samlat på mig
det mesta är på något sätt icke helt ok eller lagat ombyggt och ändrat
säger bara ebay , bra ställe att leta skrot på


Bild

gammal hp comb generator, dom låga frekvenserna är int så bra men 100Mhz läget är ok

Bild

brusgenerator , rak upp till 10Mhz, såldes som skrot på ebay, nätströmbrytaren hadde fastnat, inköpspris för amerikanska försvaret nästan 5000usd för ett antal år sedan :P

Bild

hp signalgenerator 0.1 till 990 Mhz, fungerar som den skall men har bara fm och am modulation

Bild

frekvens gångs analysator, fick med den med annat jag köpte
från lågt till 9,9 khz , sin triangel fyrkant och mätning efter vad man nu ska mäta frekvensgången på

Bild

hp spektrumanalysator, upp till 1,5 Ghz
dåligt i skärmen men jag brukar sampla utgången till labbdatorn

Bild

hp spektrumanalysator 5 till 50 Khz , gammal teknologi , numera så går det lika bra med ett ljudkort och fft

Bild

tre rf dämpsatser i serie, ebay skrot, 10, 1 0.1 db stegning, men tyvärr 75 ohm, men det finns övergångar till 50 ohm



Bild

hp ac millivoltmätare, funkar upp till 20Mhz och är smidig för avläsningar i db och signaler som varierar

Bild

tekskop, 2 kanaler 1 Gs, 200 Mhz , nackdel är bara 1k i minnesdjup

Bild

gammal philips funktionsgenerator, upp till 2 Mhz
saknar bra val av utgångs dämpning , funderar på att byta utgångspotten till en 10varvig

edit, bild taggarna hamnade fel och det var strup på home samtidigt så jag missade det på förhandsgranskningen
Senast redigerad av grym 9 mars 2007, 23:05:28, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

Bild

hp frekvensräknare, från mhz till 1 Ghz, bra noggranhet

Bild

labbagg, hemmabygge och vandalsäkert, undre delen vridtrafo, 8A och övre delen en 24v trafo, likriktare och en stor konding, ända labbaggregatet som jag inte lyckats ta sönder , ska byggas om när jag får tummen ur och skaffar nya lådor som rymmer lite mera prylar

Bild

gammal funktionsgenerator, det vanliga upp 2 Mhz men har den trevliga saken att ha en digital brusgenerator innbyggd ( byggd med ttl logik :) )
och man kan mixa funktions generatorn utgång med brus i olika nivåer

under, kinatillverkad frekvensräknare, upp till 2,7 Ghz, men oscillatorn är int bra, den hamnar i olika frekvenser när man kallstartar den, ska byta till en bra extern tcxo

Bild

rör millivoltmeter, fungerar och är hyggligt kalibrerad, men klarar bara 4.5 Mhz

Bild

hemmabygge efter AoE, tidsförkortare för analogt skop, så man kan kolla på riktigt ångsamma signaler med ett vanligt analogt skop

Bild

div dämpsatser , bra att ha saker

Bild

gammalt philips skop, 10 Mhz, egenteligen inte mitt men jag lånade den på livstid, bra att ha när man ska kolla på något ute på fält och inte vill ha med sig något dyrbart

Bild

ännu äldre telemekanik skop, 10 Mhz, men har en liten ovanlig funktion , analogt minnesskop, försvann nog på början av sjuttitalet när det började komma digitalskop

Bild

div multimetrar behövs alltid, ungefär hälften av vad som funnes

Bild

enkel grip dip meter
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16837
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

Bild

lite lödpennor är bra, en gammal megnetreglerad och en ganska gammal elektronisk

under det några spännings agg, den med grön front hemmabyggd och ger 24,15,5,-5,-15 15>-15 och en konstantströmsgenerator 0.001> 1A

Bild

kabelställ, måste ordnas liite i det,

Bild

lite hfprylar 2 50w 20db dämpsatser, 1, 3db, en högeffekts splitter och ett bandpassfilter för 160 Mhz

Bild

lite mera hf prylar, bland annat en brusgenerator upp till 1.5 ghz

Bild

div adaptrar, mest n och sma

Bild

sma bråte, dämpsatser, isolatorer, relän, och två hp combgenerators 100Mhz

Bild

div hf filter, låg, band och högpass

Bild

bnc adaptrar

Bild

bnc dämpsatser, 50 och 75 ohm

Bild

div f kontakter och lite n dämpsatser

Bild

hemmagjorda log antenner för 200 > 1000 Mhz
det finns en del antenner till men orkade inte fotografera dom
maxxflow
Inlägg: 1150
Blev medlem: 17 mars 2004, 16:11:14

Inlägg av maxxflow »

:shock: Inte illa :D
babbage
Inlägg: 637
Blev medlem: 10 november 2004, 11:33:17
Ort: Sthlm

Inlägg av babbage »

Inte så lätt att följa grym i den här tråden :shock:

OK, om man bara har någon kvadratmeter till sitt hemma-labb får man begränsa sig.

Hjärtat är ett kombinerat oscilloskop och multimeter, Tektronix THS710, digitalt 60MHz. Handhållet men inte så portabelt eftersom batteriet har gett upp. (inte min bild)
Bild


Ett enkelt spänningsagg. (inte min bild)

Bild

En lödstation, en extra multimeter, en 230-12 volts transformator, labbdäck, sladdar, massa komponenter.

Det ska väl kompleteras så småningom med en funktionsgenerator om jag hittar någon vettig till ett bra pris.
Skriv svar