Fråga kring dubbel spänningsmatning till linjär krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Fråga kring dubbel spänningsmatning till linjär krets

Inlägg av Fritzell »

Tjo, Tänkte bara kolla så jag inte beställer fel trafo nu..
Håller på att bygga efter den här kretsen
http://www.geocities.com/petripyk/tda2040.htm

Enligt elfas datablad kan TDA2040 leverera max 4A. Betyder det att kretsen kommer dra 4A från både + och - spänningen eller att den drar 2A från varje och lixom blandar sig inuti?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Den kan dra 4A från antingen + eller - matningen. Beroende på vilken utsignal den ska ge. Men det är bara om du belastar den med 4A.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Ok, så då är det bra att ha en transformator som kan ge tex 2x4A altså? Skumt.. för han som skrev guiden rekommenderade 40VA.. ger ju knappt 2x2A :shock:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Peakströmmar - En trafo klarar säkert att ge mer ström än specifierat under korta perioder, och det är ju prescis vad som händer i en ljudförstärkare...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En förstärkare ger ju inte ut en ren DC på 4A. Det räcker nog bra med den trafon. Och en bunt kondensatorer. Men om du ska använda kretsen till ett labbagg eller liknande så behöver du en trafo som kan lämna 4A. Om du nu vågar vara så elak mot kretsen....

EDIT: Jag han visst inte först. Men desto tydligare svar...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Nja hade inte tänkt att plåga den direkt ;) Ska se om ja kan klämma in två 10000uF 63V glättare i lådan.. Dom tar en del plats :| kanske är värt att köpa en trafo på 80VA iallafall för att vara på den säkra sidan så att säga ? Tack för dom snabba svaren :)
evert2

Inlägg av evert2 »

Fritzell:

I och med att likriktning och glättning innebär att effektiv-värdet på spänningen stiger mad en faktor på 2^0,5........så sjunker strömmen med en faktor på 2^0,5!!!!!!!

Så om du skulle behövt 4 Ampere likström kontinuerligt....så måste trafostömmens effektiv-värde vara 2^0,5 * 4 A = 5,66 A

Kondensatorer: 10 mF/A (likström) är ett bra riktmärke :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

ok tackar evert! Nu blev det så att jag fick inte plats med 10k uffarna utan det blir 2st 4700uffare istället. Men räcker det med en trafo på 80VA till det här ändamålet då ändå? För vad jag har förstått så drar den inte 4A kontirnueligt. Tilläggas bör också att 4A är maxströmmen för kretsen jag tror inte att den kommer dra så mycket på normalt spelande
evert2

Inlägg av evert2 »

Fritzell:

Kondensatorerna "håller emot" vid stora strömuttag så att inte matningsspänningen "dippar" ......om kondingarna är för små kan de inte "hålla emot" så bra, vilket leder till distortion. Audiokretsar är känsliga grejer......brister i konstruktioner kan lätt få ljudmässiga konsekvenser.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

evert2:

Jo jag vet det, men hur skall man veta hur mycket ström en 4700uF konding klarar att leverera under ett visst strömmuttag? Jag kör med en 4700uF till varje spänning från 80VA Trafo (2*3.3A). Glättat 17V till kretsen. Får se hur det går.. Återkommer i projekt delen när allt är klart
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Har man däremot för stora kondingar så tar trafon stryk varje gång man slår igång det hela. Undertiden en kondensator laddas upp är det i princip kortslutning mellan + och - och det är inte alltid så bra. En del nätdelar lägger en liten serieresistans till stora kondingar tills de är uppladdade, och kopplar sedan förbi motståndet med ett relä. Detta för att skona trafon. En startfördröjning alltså, och sen ett *klick*. Känns igen? :)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> MadModder

Jag trodde der var ett seriemotstånd på primärsidan av trafon som klickades bort när softstarten var över...?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

MadModder: Ja hehe att bygga en förstärkare är en hel vetenskap... hoppas det ska funka med 4700uffarna. Väntar på trafon från Elfa så man får väl ligga lite lågt tills vidare :|
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

$stiff: Det vet jag inte om jag hört talas om. Kan säkert stämma, men det spelar väl egentligen ingen roll alls? Primär- eller sekundärsidan... Iofs går det lägre strömmar på primärsidan, vilket medför mindre risk för fastsvetsning av relätungan då reläet slår om, men annars tycker jag det "känns" bättre att mixtra med sekundärsidan :)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Jo, kanske kan vara värt att bygga nån softstart krets (om jag får plats :!:) Annars får det väl va. Som sagt är det lite roliare att jobba med 12V~ än 230 ;) Det är riktigt trångt inne i burken med sladdar överallt.. : Hoppas jag inte får in alltförmycket brus :o
Skriv svar