Nejdå, är det PIC16xxx är det ju bara ca 35 instruktioner totalt varav
kanske 10 st är de vanligaste.
Och dessutom använder man ju naturligtsvis assembler (MPASM)
där man får en hel del "hjälp" med att skriva koden. MPASM tillför
en rejäl uppsättning "assembler direktiv", vilka är speciella instruktioner
som enbart används av MPASM, de motsvaras alltså inte av några
maskin-instruktioner.
Maskinkod i processorer
>>>Det blev massor med ASM kod och det mesta fick jag inte ut nått vettigt ur..
Om maskinkoden kommer från MSC eller någon annan högnivåkompilator för PC brukar det vara lite svårläst. Men med som allt annat så när man har hållt på att joxa med maskinkoden till C-program ett tag så "ser" man hur det fungerar. Dvs tills man disassemblerar ett program kompilerat med någon annan kompilator.
Nåväl, det bästa sättet (tycker jag) är att titta på maskinkoden i egna program. Om du har MS Visual C ¨så finns den disassembler i den där du kan titta hur din kod ser ut (i debuggern). Mest begriplig blir den om man stänger av all optimering.
Om maskinkoden kommer från MSC eller någon annan högnivåkompilator för PC brukar det vara lite svårläst. Men med som allt annat så när man har hållt på att joxa med maskinkoden till C-program ett tag så "ser" man hur det fungerar. Dvs tills man disassemblerar ett program kompilerat med någon annan kompilator.
Nåväl, det bästa sättet (tycker jag) är att titta på maskinkoden i egna program. Om du har MS Visual C ¨så finns den disassembler i den där du kan titta hur din kod ser ut (i debuggern). Mest begriplig blir den om man stänger av all optimering.
Problemet när jag försökte läsa koden var att det nästan inte var några instruktioner som jag kände igen och ibland var synataxen riktigt konstig.
(Dock är jag ju ingen expert på ASM)
Compliatorn är så kallad standard ASCII C
Jag kör PIC16F628, inte särskilt svårt, funderar på 16F874 eller är den gammal?
(Dock är jag ju ingen expert på ASM)
Compliatorn är så kallad standard ASCII C
Jag kör PIC16F628, inte särskilt svårt, funderar på 16F874 eller är den gammal?
Det var bestämt jag som kom med det djärva uttalandet. Nu har jag inte hjärnan fylld av länkar just idag, men två ska du få iaf, till FreeRTOS för en hel bunt processorer, samt AvrX för AVR. Det finns en till för AVR som inte vill infinna sig på tungan ens, men google är väl allas vän (möjligen med undantag för det lite mer radikale kinesen).