Starta datorn med dosa (IR)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
anton

Starta datorn med dosa (IR)

Inlägg av anton »

Min bror frågade mig om jag kunde fixa så att han kunde starta o stänga av datorn via en dosa.. jorå..borde va möjligt tänkte jag.. man behöver en IR mottagare och dosa..och ir mottagaren ska va kopplat till en brytare som ersätter startknappen!... tänker jag rätt?..och vad skulle man kunna använda för komponenter?. helst utan programmering!
Senast redigerad av blueint 6 september 2011, 12:21:47, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: var: starta datorn med dosa (ir)
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Utan programmering? Då skulle det ju kunna gå att, av misstag, stänga av och sätta igång datorn med en vanligt fjärrkontroll. Jag hade satsat på lite kryptering och överföring mellan två små mikrkontrollers, då får man samtidigt maximal flexibilitet :)
anton

Inlägg av anton »

OKej då!:).. med proggramering..skulle det funka med en Pic 16f84a i sändaren och en likadan i mottagaren?..har några sådana på väg hit från microchip nämligen!.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

16F84A passar utmärkt, den är nästan för stor, om du tänkt ha en sändardosa som är kompakt...

Glöm inte att du behöver kristall, tillhörande kondingar och stabil strömförsörjning också...
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Det skulle väl gå utan programmering om man gör en egen färrkontroll och använder sig av nån alldeles egen frekvens på ir-signalen...

Edit: ...och förstås motsvarande bandpassfilter på mottagarsidan...
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har för mig att det finns färdiga kretsar att köpa för att skicka.

Hittade en sida där de endast använder en krets för att skicka eller ta emot
http://www.rentron.com/IR-DX8.htm
anton

Inlägg av anton »

LaRdA>> Bra idé..men dyrt!=\ sen så vill han helst bygga själv..

$tiff>> Storleken spelar inte sån stor roll. Men är det inte svårt att programmera med IR och frekvenser osv?.

karlstedt>> Låter bra än så länge!Gärna lite mer detalj!=).
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Klart, det krävs lite skill, men det är ju bara att öva...
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Vet inte hur insatt du är i elektroniken, men fjärren skulle då möjligen kunna bestå av en timerkrets NE555, en (eller flera) IR-dioder, motstånd och någon kondensator. Finns massor med ritningar för att få en ir-diod att blinka i den frekvens man vill.

Mottagarsidan kan bestå av en IR-mottagare av något slag, ett aktivt bandpassfilter (sök på google) som släpper igen bara din fjärrkontroll. Sedan kanske ett relä eller transistor som kan simulera startknappen. Ett relä vore väl kanse att föredra.
anton

Inlägg av anton »

Okej.ska kolla om jag hittar nån ritning..om de är så lätt att man kan använda en 555 timer så är de nog inte så svårt.tror jag..hur funkar ett relä igentligen?.har inte fattat de riktigt.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

Den funkar på så sätt att man skickar en ström (minst ca 10mA) genom en spole som då blir magnetisk och drar då i en strömbrytare som växlar reläet.
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

varför bygga egen sändare? Visst det kan vara lite skoj men man kan ju använda en vanlig fjärrkontroll, typ universal eller den till tvn och sedan programmera en mottagare som tar emot en viss knapp, tex standby-knappen. Koder till olika tillverkares fjärrkontrollrar finns i AoE. Iofs är det lite svårare att programmera.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det behövs väl ändå inget relä för att trigga power-knappen på datorn?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

borde räcka med en NPN transistor och dra ena sladden från startknappen låg i nån sekund
Skriv svar