Strömförsörjning till TFT-skärm

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Caphad

Strömförsörjning till TFT-skärm

Inlägg av Caphad »

Jag har fått tag på en Compaq TFT-skärm (TFT5010). Den saknar dock nätadaptern, vilken skall lämna 12V 5A likström.
Problemet är att kontakten är fyra-polig enligt denna bild:
http://partsurfer.hp.com/cgi-bin/spi/sh ... 174610-001

Eftersom det är likstrom och endast 12V så finns det ju bara två polariteter att prova med i olika kombinationer. Det känns dock vanskligt att prova sig fram eftersom jag antar att elektroniken i skärmen är känslig. Visste jag bara vilken polaritet stiften skall ha borde jag väl kunna tillverka min egen kontakt?

Finns det någon som vet hur polariteterna i kontakten ser ut eller har något tips på hur jag ska gå till väga?
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Du kan ju leka rysk roulette...du har ju en chans att klara det :D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Har du något som kan lämna 12VDC 5A? Det är ganska mycket ström ändå...

Jag skulle rekommendera dig att försöka få tag i en ny originaladaptor för att få allt som det ska vara. Det lär inte vara billigt, men det känns lite riskabelt att mixtra med ed TFT.
Caphad

Inlägg av Caphad »

Aggregat som orkar lämna 5A på 12V är inga problem. Det tråkiga är att om jag ska köpa en adapter från Compaq lär den förmodligen kosta minst lika mycket som jag gett för skärmen. Visst kan man ju chansa, insatsen är ju åtminstone mindre än i rysk roulett, men det skulle svida ordentligt ändå!
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Om du vill/kan så går det ju att öppna den. Ser du en röd och svart/blå kabel är röda + och svarta/blåa -.

Är det en blå och svart kabel är blå - och svart troligen +.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jord är jord, brukar sitta ihop.

Mät mellan pinnarna i kontakten och t.ex. jord/skärm på VGA/DVI-kontakten. Om du får noll ohm (eller nästan) så kan du vara rätt säker på att den pinnen är jord.

Den metoden har funkat bra för mig många gånger.
Caphad

Inlägg av Caphad »

Tänkte bara meddela att problemet är löst. De två stiften närmast den lilla piggen som förhindrar felkoppling är +12V och de två andra är jord.
Kan kanske vara nyttigt om någon annan råkar ut för samma problem någon gång.
Skriv svar