Enkel mod av UPS

Berätta om dina pågående projekt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Menar du parallell? Dvs koppla ihop dom för att driva en stor last, som behöver större ström (effekt) än vad en ensam UPS klarar.

För att klara detta behöver du UPS'er som kan synkas med varandra. Det är inte normalt att små UPS'er går att samköra på det sättet.

Varma hårddiskar titta här
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... k&start=15
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Exakt en såndär UPS (plus ett stort skåp med externa batterier) står i de gamla relärummen i många tunnelbanestationer. Jag har god lust att ta med en hem, men jag tror någon/några personer skulle bli lite sura när datakommunikationen med den stationen gick ner... :D
Användarvisningsbild
Jolles
Kontakt:

Inlägg av Jolles »

ZigBee skrev:En fråga angående UPS, kan man koppla de i serie?
På min "Smart UPS" så finns det en tillochmed en illustrering av sammankopplade ups:er (iserie), tror inte de skulle vara nått problem, oavsett vad för märke du har.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Zigbee: ett alternativ kanske kan vara en offline ups, dom låter ingenting så länge det finns nätspänning, nackdelen är att strömmen försvinner ett par millisekunder innan den hinner starta invertern, men har man vettiga nätagg i sin utrustning brukar det inte vara nåt problem
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

ZigBee: Istället för att koppla bort fläktarna är det bättre att koppla
dem till lägre spänning alternativt köpa nån fläktstyrning. Priserna står på
koolance hemsida, det kanske landar runt 500 USD för ett komplett system.
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Jag har nu byggt om en manuell inverter/laddare så att den automatiskt sköter växling mellan laddning och inverter beroende på om det finns nätström eller ej. Det fungerar bra för ingenting slår ifrån när när strömmen går och den slår till.

Jag byggde in en kontaktor i lådan. Sen tog jag kablarna till swithcen och kopplade de i kontaktorn så att när nät ström finns så står den på laddning och när strömmen går så växlar den över till normalläget vilket är inverter. Det finns en manuell off läge också.

En enkel grej men som väldigt praktiskt. Sändningen stannar inte och nuvarande batteriet, 2X48 Ah blyaccar räcker till för att driva hela radiostudion+en dator+sändaren i 30-45 minuter. Byger förmodligen an auto generator control, snart som startar generatorn automatisk när ups batterierna tar slut eller börjar ta slut.

Det har hittils funkat bra att ha UPS i serie.

Jag har inte mätt på grejerna än så jag vet inte hur pass bra vvågformen ser ut på ups:en men jag kommer att köpa riktiga gejer snart men lite större batterier också.

En sak dock är att i manualen står det att switcen ska stå i off läge nån sekund menllan charge-Inv switch elelr tvärtom. Hoppas det inte ger några skadliga toppar. Har dock en överspännningsskydd efter UPS:En också.
pheer
EF Sponsor

Inlägg av pheer »

Nice! Har du några bilder att bjuda på?
ZigBee

Inlägg av ZigBee »

Självklart!

Här är Ups:en utan skal och kontaktorn brevid.

Bild

Jag lödde bort kontakten och ersatte den med kontaktorn. Lite skruvande och borrande för att få det snyggt i lådan. Sätta en "Auto" och "OFF" label vid swtitchen istället, för "charge", "Invert" och "Off".

Bild

Här fixar jag lite med oscilloskopet och mäter på de olika drivströmmen för att kolla hur pas bra de ser ut.

Bild

Här är en "sinusvåg" från vår nuvarande generator.

Bild

Här är två lastbilar som tas till fånga av Kirkuk säkerhetsstyrkor. Det var efter två veckor med mycket bombningar så läget var rätt tufft.

Bild

Edit, fipplade med bildlänkarna.
Skriv svar