IC Sockel

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Xerbee

IC Sockel

Inlägg av Xerbee »

Efter att ha sökt på forumet lite har jag insett att jag kommer behöva några socklar till några IC kretsar, är inte så insatt på det här men vilken sort ska man använda till vad? Jag behöver till 555, 4017 och LM3914. Vet inte riktigt vad det är för sorter....
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Behöver och behöver. dom ör ju bra om du skall flytta runt dom mellan olika projekt. BildIc sockel
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Man kan använda socklar om man vill vara säker på att man inte värmer sönder kretsarna när man löder.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Kan ju vara bra att ha, frågan är om det finns olika strolekar på dem och isf vilken jag ska ha, okej klart de finns olika men jag menar olika IC socklar, så jag inte köper en som är för stor till min lilla 555 krets, jag behöver en med 8 ben. Och till 4017 ska det vara 16 tror jag. Eller ska man ta den som jonaz länkade till och bara använda de man behöver? För det blir jobbigt o ha en sådan stor för en liten 555:a.

EDIT: Oj såg att de fanns massa olika, nu är frågan om man ska köpa de billigaste o kapa dem ? Det borde ju vara smartare, det är ju inget jobb o kapa dem med bågfil....

EDIT: Hmpf elfa är ju dumma, jag vill beställa följande:

1 73-131-09
LM3914N-1 LED-drivare DIL18 3

2 48-161-38
DIL-sockel 16-pol löd 0,3" 1

3 48-161-46
DIL-sockel 18-pol löd 0,3" 1

Och närmaste ställe är Göteborg, men iom att de inte finns i lager tänkte jag att om de skickar med brev kostar det ju lika mycket o skicka det från något av de andra ställena? Varför kan de inte ta det från solna där de finns i lager o skicka ett brev till mig med sakerna? Om jag väljer brev som post sätt så står det att sakerna inte finns i lager.... jag vill ju få det så fort som möjligt men vet inte hur jag ska göra för att de ska fatta att de kan skicka ett brev med det från någon av de butiker som har sakerna.... snälla ge mig tips o synpunkter.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Köp dom billigaste men kapa inte utan köp ett rör med 6poler och ett med 8poler så kan du kombinera till vilken storlek du vill.
Det funkar upp till DIL28
Euphaz

Inlägg av Euphaz »

Elfa 48-157-59
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Smart chribbe76, så långt tänkte aldrig jag.... jo jag tror det blir ett pack med 6 och ett med 8 då.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Köp dom billigaste men kapa inte utan köp ett rör med 6poler och ett med 8poler så kan du kombinera till vilken storlek du vill.
Det funkar upp till DIL28
Att man aldrig tänkt på det ?!?

Jag brukar annars göra precis tvärtom; -Slita ut två ben ur en 16-polig för att få en 14-polig...... :D

Om jag beställer från Elfa så blir det från Elfa i Solna.
Man sparar inget porto på att beställa från närmaste butik.

Om man har butiken i närheten kan man ju alltid använda Hämtfaxen.
Faxa in vad du vill ha och hämta i butiken, men ring först & kolla om allt kommit in.
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Tony: Varför inte välja hämtning bara? Behövs ju inte faxa massa o hålla på, välj hämtning från närmaste butik bara. Jag väljer alltid hämtning, man får internet rabatt på nåon % och så ser man ju om sakerna finns på lager i den butiken... Jag ska till elfa gbg imorgon för o hämta lite saker då.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Öh ja naturligtvis, tänkte inte på det... [vaken]
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Xerbee skrev:Tony: Varför inte välja hämtning bara? Behövs ju inte faxa massa o hålla på, välj hämtning från närmaste butik bara. Jag väljer alltid hämtning, man får internet rabatt på nåon % och så ser man ju om sakerna finns på lager i den butiken... Jag ska till elfa gbg imorgon för o hämta lite saker då.
Men man får ingen CSN-rabatt då... :evil:

CSN-rabatt > internet-rabatt
Användarvisningsbild
Xerbee

Inlägg av Xerbee »

Och CSN rabatt får man la bara som student? Jag börjar gymnasiet nu efter sommar lovet....

Och internet rabatt får man... fattade inte riktigt ditt inlägg stiff :D
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Tror att han ville ha både CSN och internet rabbat.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Och att rabatten är större med CSN-kort än om man handlar på internet.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Klart, snål som man är :P

Man kan välja, antingen CSN-rabatt genom att beställa den analoga vägen, eller internetrabatt genom att beställa via internet.

CSN-rabatten är större än internetrabatten, men man kan inte få beda samtidigt.

>> Xerbee

CSN-rabatt kan du få när du studerar, alltså kan du få det f.om. hösten.
Skriv svar