Ljudproblem

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
nikler

Ljudproblem

Inlägg av nikler »

Hej,

Har ett bygge som är tänkt att styras genom att man ringer upp en mobil som är kopplad till bygget som i sin tur kan slå på ett relä osv..
Problemet är att när jag ska spela in de olika svarsmeddelandena på ljudkretsen (ISD25120) och sedan lyssna på dem så låter det skräp!
Man hör det som spelats in men det är väldigt mycket brum. Provade att driva kretsen med batteri istället ifall det var nätbrum som kommit med, ingen skillnad.
Mikrofonen är en vanlig electret mikrofon och ni ser del av schemat här http://hem.bredband.net/nikelm
(Signalen som går vidare från C12 till P2 - R17 är den del som kopplas till mobilens headset men det är i LS1 jag lyssnat ännu så länge, mobil inte inkopplad ännu)
(LS1 är ett vanligt headset med 16 Ohm Impedans)

Någon som har tips på hur jag kan felsöka detta?

MVH

Niklas
Tekko

Inlägg av Tekko »

Tyärr tror jag inte att ljudkvaliten på den dylik krets blir bttre än så.

Du väntade dej väl förstås cd-kvalitet gissar jag.
nikler

oljud

Inlägg av nikler »

Förväntade mig inte alls särskilt bra ljud men ett brummande på den här nivån känns inte som att det kan vara rimligt.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Frågan är om det är in eller ut som låter skit.
Jag har ett bygge med en isd-krets som lät rätt illa tills jag tog en opförstärkare och kopplade istället för högtalaren och lät den driva min last.
Kolla runt lite efter isd-scheman med line-ingångar, det lät betydligt bättre och är bara en konding, ett par motstånd och ev. en op. Sen kan man sätta en pot innan, det blir fort dåligt med för hög in-nivå.
xxargs

Inlägg av xxargs »

ingen transformator i närheten (eller datatmonitor) - 50 Hz magnetfält från trafo och 60-85 Hz från monitorers avlänkningsspolar etc. kan ta sig väldigt lätt in via microfoningång etc. om det inte är mycket väl skärmat - vi pratar om skärmade och koaxialkablar mellan mick och inspelare om inte micken sitter med bara några få millimetera avstånd till kretsens mickförstärkare och ingång.

du kanske måste stoppa in hela bygge i en skärmad metallbox och prova batterimatning utöver mickkablarna om inte ovanstående räcker
evert2

Inlägg av evert2 »

har du testat "originalschemat"(applikationsexemlet) från databladet än (på sidan 23)?

Mikrofonkopplingen ser ju lite annorlunda ut.
http://www.elfa.se/pdf/73/731/07310535.pdf
nikler

Inlägg av nikler »

Tack för alla svar!

Ska börja med att prova kopplingen i databladet (mindre kondensatorer och en resistor innan jord runt micken)

dar303, jag är inte så kunning, pratar du om ändringar både på mick och högtalare ? Med Line in antar jag du menar motsvarande ANA-IN, hoppas jag hittar en ritning, grejar det inte själv..

Tror inte det är skärmningsproblem, har testat allt möjligt även om oljudet liknar nätbrum i sin frekvens,

/Nikler
Skriv svar