Schema för bakkantsdimmer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
thobjo

Schema för bakkantsdimmer.

Inlägg av thobjo »

Jag har efter bästa förmåga sökt här på forumet och med hjälp av google efter ett schema på och lite förklarande text om hur en bakkantsdimmer för växelspänning fungerar. Tyvärr har jag inte haft någon framgång och jag är därför tacksam om någon här kan skicka mig i rätt riktning.

Även beteckning på kretsar att användas för detta ändamål är av intresse, då jag hoppas att det kanske kan stå något matnyttigt i dokumentationen för dessa.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Bakkantsdimmer??? Menar du inte fasvinkelstyrning egentligen?
thobjo

Inlägg av thobjo »

Det kanske kan vara just det jag menar, fast jag inte begriper det. Jag är alltså (kanske) intresserad av att bygga en dimmer som klipper i bakkant på halvvågen, och inte i framkant som en tyristor-/triacdimmer. Detta för att jag vill kunna dimma en primärswitchad transformator.

(Det rätta vore naturligtvis att styra transformatorn direkt, men jag orkar inte bygga en transformator också, utan det får räcka med en dimmer.)
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det kommer inte att funka som du har tänkt dig. Såvitt jag vet så har alla primärswitchade "trafos" ett likriktar/filtersteg på sin ingång. Detta gör att spänningen som dom "ser" är lika oavsett om du klipper på bak eller framkant . DC nivån som switchregulatorn kommer att jobba med baseras därför på toppspäningen.
Välj en annan primärswitchad "trafo" det finns ett antal olika sorter som låter sig dimmas såsom om dom vore vanliga glödlampor.
Men för att kunna hjälpa dig.

Vad vill du göra/ha för funktion egentligen???
thobjo

Inlägg av thobjo »

Vad jag vill göra är att dimma en transformator för halogenbelysning. Moderna sådana är så vitt jag vet primärswitchade (men som med mycket annat kan jag ha fått det om bakfoten), och kan dimmas med hjälp av en bakkantsdimmer.

I förlängningen vill jag även kunna styra hur mycket som dimmern dimmar med en 0-10 V signal, men jag tänkte lära mig krypa innan jag börjar gå.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad jag förstår så är fördelen med bakkantsdimmer (konstigt ord, aldrig hört förut) att man alltid startar i nollgenomgången och därigenom inte får så stor derivata på magnetfältet i transformatorn. I princip bör den gå att konstruera med en likriktarbrygga och en transistor som switch. Det tråkiga är att förlusterna blir större än för en Triac styrning. Kanske två motkopplade FET ar skulle fungera i stället.

Edit: Man får inte heller så stora strömspikar genom glättningskondensatorn i en primärswitchad trafo vid nollgenomgångsstart
thobjo

Inlägg av thobjo »

peter555, jag vet inte exakt anledningen till varför man "måste" driva en primärswitchad transformator med en bakkantsdimmer (tillverkarna kallar dem så, eller transistordimmer, men jag tycker det senare är dåligt, då man hänvisar till en specifik konstruktion snarare än en önskvärd egenskap). Den anledning som du nämner stämmer säkert för vanliga järnkärnetransformatorer, men det borde ju inte vara skälet i fallet med en primärswitchad tranformator.

Någon som har en pekare till ett schema eller mer information om hur en bakkants-/transistordimmer fungerar?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Borde det inte vara ganska ankelt att fixa en sån?
En nollgenomgångsdetektor som triggar en monostabil vippa, som efter en ställbar tid bryter?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Normal fasstyrning : Triac.
Omvänd fasstyrning : IGBT (normalt). Fördel, mindre RF störningar.
När det gäller kopplingen till switchade PSU'er är jag dock "lost"...
peter555

Inlägg av peter555 »

Set jag kan tänka mig med elektroniska transformatorer är att om spänningen på ingångskondingen ligger på tex 100 V. Om man då slår till triacen på toppen av sinuskurvan så har man 310 V. Det ger en spänningsskillnad om 210 V och därigenom en stor strömspik.
Skriv svar