Nu får det vara nog, av med plasma, x-box. mobil, klocka mm

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Jag hade nog satsat på att förbättra säkerheten och spårbarheten för att minimera risken för att det blir fler stölder

Montera ett kodlås med kortläsare, kopplat till en pc
Ge varje person som ska ha tillgång till lokalen ett kort och en kod, logga varje inpassering.

Det var nån som sålde såna lås inklusive slutbleck för en femhundring här för ett tag sen...

Du behöver inte ens skaffa speciella kort utan man kan programmera in bankkort eller gymkort eller vad som helst.
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

var ju precis det jag sa... (första inlägget på sidan 2)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

ja jädrar ;) Av någon anledning så såg inte mina ögon ditt inlägg... Får väl säga att jag håller med då
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Detta är ju en variant om man har lite tid. Den används bland annat till att spåra kontainrar etc. Liten och smidig. Kanske tom för liten...

/Hampus
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Eftersom det inte är bara mitt rum ochd et är ganska många som har tillgång till det så tror jag inte kommunfastigheter går med på att jag sätter dit kortläsare osv. Vi har dock rfid till andra dörrar och tvättstugan, men ser inte hur det skulle vara säkrare än nycklar. Problemet är ju att nycklar har kommit på vift, då kan lika gärna kort komma på vift.

Mitt främsta mål är att ta fast tjuven, mitt andra är att förhindra fler inbrott.

Jim: Kanske sant, får kanske först kolla upp det med de andra i huset.

cosmox: Vet du vad den kostar och var man kan få tag på den, skulle ju vara perfekt!
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Jag hittade detta.
Den var ju inte alls dyr. Men jag tror inte att det är "lätt" att få den o funka.

/Hampus
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

säkerheten ligger i att man kan logga och utkräva ansvar... Ett vanlig lås är mekaniskt och låset vet inte om vem som har varit inne.

Om nycklar kommer på vift så är det GOD tid i att skaffa rfid-läsare.

För om en nyckel kommer på vift så spärrar man nyckeln i systemet helt enkelt.
Ta och mejla över ditt problem till kommunfastigheter så tar dom säkert och fixar rfidläsare till allrummen...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vill du ta fast tjuven är kamera det överlägset bästa anser iaf jag. Då har du det PÅ bild och man ser exakt vad som händer etc. Videobilder är otroligt starka bevis, sätter du en skylt utanför (liten och knappt synlig) så tror jag definitivt du klarar dig.

Är det någon som ej är behörig att vara i rummet ja då är det ju klart i princip. Förövaren finns på bild och kommer få ett helvette att förklara sig.

Vill du slippa fler inbrott i första hand be fastighetsbolaget byta lås.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

måste bara inflika.. Gömma sig i rummet med farbror Husqarna brevid sig och när denne obehöriga/behöriga person obehörigt börjar flytta på grejerna så är det dags för Husqarna att börja prata :lol: :mrgreen:

hoppas att alla som vet vad Husqarna är tar detta som ett skämt.. hmm resten oxå förresten.. :P
eriikh

Inlägg av eriikh »

Lär nog inte vara många som vet vad en Husqarna är, däremot Husqvarna :P
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

cosmox: Inte jättedyr, men ändå lite mycket för mig som student. Kanske ska höra via skolan om de är villiga att sponsra, brukar gå ganska bra när det är till skolan, så kan man göra ett projekt av det. Men fortfarande; det är nog lite svårt att få det att funka.

sebastiannielsen: Sant, men jag tror ändå inte k-fast är jättesugna på att bygga om, troligen ganska dyrt.

v-g: Men om man får förövaren på bild och man inte känner igen honom är det ju typ omöjligt att ta fast honom. Sen borde en trådlös kameralösning med lagring bli ganska dyr.

Jim_the_one: Jo, men orka sitta där hela nätterna. Om ingen har en trådlös nätverkskamera att sälja för typ 400:- lägge rjag nog ner det förslaget. Sen är jag ju inte hemma jämnt eller kan vara vaken, och har ingen dator som kan stå på 24/7 bara för att lagra film.
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

hehe.. ja det kan bli så där med stavningen ibl.. har lätt dyslexi typ.. men men..

jag mena inte motorsågar iaf..

Någon kanske är snäll och lånar ut sin webbkamera, tyvärr äger jag ingen själv.
bara en liten fundering ang lagstiftningen om det är "lagligare" att köra en livekamera än en som lagrar bilder.. men det kanske är samma sak.

annars så är det inte så svårt att lägga upp ett vaktschema med frivilliga :D

men iaf om du vill ha hjälp med själva byggandes så hjälper jag gärna till (etsa, löda)
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Byggde ett snabbt litet larm, lyfter man på tv:n, ja vi satte ut en ny, bryts en brytare och via luften aktiveras några hundra watt lampa tänds i mitt rum, borde få mig att vakna.

Sen är det bara att springa ut och hoppas på det bästa. Funkar så länge jag är hemma iaf, resten skjuter jag lite på framtiden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tänk på att om det är en stor tv så är det minst två bovar, och dom har en tendens att kunna vara våldsamma...
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

en sådan här kamera kanske är en ide:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.1221

Eller brandvarnarmodellen kyle pratar om i beskrivningen...
Skriv svar