Lämplig plattform för hemautomation?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thobjo

Inlägg av thobjo »

Stinrew, Jag skulle gärna ha fler, men jag tror jag fixar det genom att externt ansluta en sample and hold-krets med multiplexad ingång, t.ex. SMP08.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Det låter ju som en bra idé. Ska du använda dig av färdiga expansionsenheter, eller någon form av seriellt bussystem?? Hur är det med programminnet på PLCt?? Jag har bara använt Crouzet Millennium II, och den tyckte jag sög. Den hade ett programminne som kändes som ~8kB.
thobjo

Inlägg av thobjo »

Jag hade tänkt använda färdiga expansionsenheter och ett seriellt bussystem för att koppla ihop flera noder. Det finns dock inga dimmermoduler att bara "hänga på". De som jag hittat kostar skjortan och funkar dessutom inte som jag vill (de skall ha en 0-10 V-signal för att reglera intensiteten, men man måste ändå ha en binär signal för att slå av och på dem). Jag funderar därför på att bygga egna, och då kan man ju fråga sig varför jag inte bygger egna relämoduler också och kör Atmels AVR när jag ändå är i farten... :?

Tyvärr är programminnet just 8kB stort. Varje funktion tar i storleksordningen 64 byte minne, så det betyder att jag kan ha ungefär 128 funktioner i varje nod. Det är tight, men jag tror att det kan fungera. Det jag är mest rädd för är just drivningen av sample and hold-kretsen skall ta upp alldeles för mycket plats. Det kan nog vara lite meckigt att knåpa ihop en multiplexer när det inte finns något inbyggt stöd för det (som det finns i Crouzets Millenium).

Innan jag köper några prylar så skall jag skriva något som borde fungera i det förhatliga språket Ladder Logic och se hur mycket plats det tar. Det finns en helt ny serie, easyControl, med 256 kB minne och dessutom ett vettigt programspråk som hårdvarumässigt är bakåtkompatibel med easy-serien, även när det gäller bussen för att koppla ihop enheter. Om de kniper får man kanske köpa en sådan.

Nu blev jag osäker på om easy 800 är rätt för mig - igen. :-?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ahh, ladder!!!
Det får mig att tänka tillbaka till ~1993 när man programmerade PLC med ladder, ljuva minnen!!!
Skriv svar