Telefonkollare.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Medicinsk-teknik
Kontakt:

Telefonkollare.

Inlägg av Medicinsk-teknik »

Hej. Jag bygger en så kallad "telefonkollare" som är uppbyggd av ett fåtal komponenter och gör så att en diod lyser om någon i huset lyfter på telefonen. Är det någon som tror sig kunna hjälpa mig så kan jag skicka bilder på det jag byggt, samt ritning. Stort tack
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det finns sedan tidigare en tråd om just detta i detta forum.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Medicinsk-teknik:
Du skriver att du bygger en "telefonkollare" men samtidigt behöver du en ritning till en sådan. Hur går det ihop? :D

Nu har kaffet visserligen inte runnit upp(?) till hjärnan än, men det låter konstigt att du dessutom kan skicka en ritning till den som vill hjälpa till. Eller så har jag missuppfattat alltihop. :)
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej, han vill skicka bilder och ritning. Han behöver väl någon sida där man kan lägga upp bilder.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Medicinsk-teknik
Kontakt:

aa, behövde ett ställe som jag kunde få upp bilden på, samt någon som kunde kolla på vad ag trasslat till med och komma med "aha" saker. bilder kommer snart
Medicinsk-teknik
Kontakt:

sådär. här är bilden.
http://img513.imageshack.us/my.php?imag ... 121ra6.jpg
Har byggt upp den på en labbplatta men utan resultat.
Är inte helt säker på om jag gjorde rätt med teleledningen, så om någon kan det så vv skriv.

Tack
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Har inte funderat så mycket på schemat du lagt upp, men känns som att lysdioden är felvänd till att börja med, sedan tycker jag det borde vara ett motstånd i serie med lysdioden. Har inte telespecen i huvudet, men kommer inte den där kopplingen att belasta linjen så mycket att kopplingen i sig själv "lyfter luren"?

Här har du annars en fungerade variant på det du vill åstakomma, dåck betydligt mera komponenter.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... _4_2005.pp
Senast redigerad av ristomemo 3 mars 2007, 23:27:36, redigerad totalt 1 gång.
4D53

Inlägg av 4D53 »

Jag byggde något liknande när jag var liten, inget tjafs två lysdioder parallellkopplade och motriktade i serie med telefonen. När det ringer pulserar dioderna, när man slår nummer lyser den ena och när man talar den andra om jag nu minns rätt. Troligen får man inte göra så för Telia men det har fungerat bra i många år. Se skiss nedan.

Kod: Markera allt

//
                --|>|--
[teleledning] --|     |--  [teleledning] --
                --|<|--                   |
                  //                      |telefoner
                                          |
---------------------------[teleledning]---
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lysdioden är felvänd i bilden

det ska inte vara något motstånd i serie med lysdioden, men lysdioden tar stryk av strömmen , men lysdioder är billiga, bara att byta när dom inte lyser mera

det finns ett motstånd tvärs över likriktar dioderna, den tar en del av strömmen som hadde gått igenom lysdioden om motståndet inte funnes där, minska motståndet tills lysdioden lyser så svagt du vill ha den

för att få bättre ljud, sätt en kondensator parallellt med det motståndet, då går ljudet via kondingen och inte igenom dioderna, en plastkonding på något tiondels µf
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Hur kan det fungera i serie med telefonen? -Inte med en gammal hederlig iaf.
När luren är på är det bara ringklockan kopplad till linjen, klockan är seriekoppplad med en kondensator = DC-blockering.

Sätt två LED i antiparallell i serie med ett motstånd på 10K och hela rasket i parallell med telefonen.

Likspänningen byter ju polaritet när man belastar linjen (lyfter på luren).
Kopplingston eller ringsignal (dvs AC) får båda att lysa men så fort första siffran slagits lyser bara en.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

visst funkar det, när du lyfter luren så kopplas telefonen in och börjar dra ström, då lyser dioden och markerar att linjen är upptagen
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Jovisst men hela poängen är väl att veta att det är upptaget innan man lyfter på luren (speciellt vid uppringd internet).

Med min konstruktion har man även möjlighet att se om någon tjuvkopplat in sig på linjen.
Skriv svar