En liten enkel förstärkare. + lite bilder

Berätta om dina pågående projekt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Detta tarvar nog ytterligare förklaringar!
1N4007 är en vanlig likriktardiod. Men genom att koppla den
Katod till +12V och anod till GND
tar den hand on negativa transienter som kommer från motEMK'er
från induktanser.

Bra, men positiva transienter lever kvar. För att ta bort dessa behövs en transienskyddsdiod. Om vi har en spänningsregulator 7805 som vi vill skydda. Dom tål max 35V inspänning. Vi väljer då en transientskyddsdiod som skyddar för spänningar över 18V. Ok vi kan lika gärna välja 20, 25, 28, 30V. Under 18V bör vi inte gå. En bil laddar 14,2V, en del faktiskt upp mot 15V. Mycket skräp finns där i närheten. Genom att gå upp ett antal volt minskar mängden energi som transienskyddsdioden behöver hantera och den kommer att leva ett längre och hälsosammare liv.

För att testa en sådan transientskyddsdiod kan man inte använda diodtest området på multimetern, eftersom den inte skickar ut så hög spänning som transientskyddsdioden reagerar för. Man testar den istället på samma sätt som du testar en zenerdiod på. Man måste använda högre spänning än transienskyddsdioden reagerar för, och begränsa strömmen.
Användarvisningsbild
mrOh
EF Sponsor

Fortsättning..

Inlägg av mrOh »

Nu har jag knåpat ihop den lilla förstärkaren i en låda. Tyvärr har jag dåligt med projekttrådsrutin så jag fotade inte. Men ett par foton i efterhand har jag iaf tagit.

Byggde den på experimentkort, hade gott om plats och det var inte speciellt komplicerat. Kortet på plats i lådan.

Bild

Lådan + locket där högtalarna sitter med smältlim.

Bild

Slutprodukten. Är ganska nöjd med den faktiskt.

Bild

Nu blev det inget mer än vad jag hade på schemat, med undantag för lite annat värde på nån konding.

Men är dethär en Transientskyddsdiod? Vet inte varför jag har fått för mig det iaf. Och om, hur vet jag vilka värden den har. Allt som står på den är "Siemens
230 94 Pm"

Bild
Skriv svar