Ladda blyackumulator!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
olssoninc

Ladda blyackumulator!

Inlägg av olssoninc »

Har införskaffat mig två stycken 12V 2.9Ah blyackumulatorer till mitt senaste robotprojekt problemet är bara att jag inte har någon laddare.

Men vad jag har förstått så laddar man dessa endast med 12-15V likspänning med max 800mA ström.

Är det någon som kan bekräfta att denna teori stämmer??? eller ska ladd spänningen moduleras på något vis??

//olssoninc
Användarvisningsbild
Garfield

Inlägg av Garfield »

När man laddar blyckackulatorer ska det vara konstant spänning med strömbegränsare. Om man ska underhållsladda ett 12V batteri så ska spänningen vara 13.5- 13.8 Volt men för vanlig laddning så bör spänningen vara 14.0-15.0 Volt.
Själv när jag laddar så brukar köra 14.8Volt, jag provade ladda 14.0volt på batteriet kapaciteten blev 70-80% än att köra vid högre spänningen.
Över 15 volt så bildas det gaser och batteriet blir överladdat. Jag har använd mitt labbaggregat när jag har laddat batterier, oxå byggt många underhållsladdare till hisslarm där har vi använt LM317
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hmm, så det är bara att lägga på 14,8V, hålla ett öga på strömmen och låta det vara så några timmar?

Jag har själv tre 7,2Ah blyackar som jag nog tänk bygga nån sorts laddare till. Tillsvidare laddar jag dem med en laddare avsedd för motorcykelbatteri :)
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

Man bör hålla sig vid C/5, alltså kapaciteten delat på 5. Ett 5Ah batteri ska alltså inte laddas med mer än 1A. Det finns kretsar på ELFA som sköter det mycket fint.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

En bilgenerator är oftast inställd på 14 V.

Laddar man längre/kortare tid så kan spänningen vara annan, precis som
de övriga skriver.
Strömmen bör också begränsas i förhållande till hur många Ah batteriet har.

Om batteriet är fulladdat eller ej kan egentligen bara mätas med en "densitetsmätare" om det är ett batteri där man kommer åt elektrolytblandningen.
Annars får man mäta spänningen, men måste då vänta någon timme efter avslutad laddning för att få korrekt värde.
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

En blyacc ska laddas med konstant spänning 13´8-14´2 volt, ju lägre spänning det finns i batteriet ju mer ström kommer det att dra. När det är fulladdat så blir strömmen nästan =0, dvs. att spänningen i batteriet är den samma som laddarens.
Nu lite beroende på typ av blyacc så brukar man rekommendera att så kallade fritidsbatterier inte ska snabbladdas, ett vanligt bilbatteri tål i stort sett hur mycket ström som helst, det finns väl knappast någon bil som laddar under 50A i dagsläget.
Är det helkapslade batterier ska du inte ladda med mer ström än vad tillverkaren rekommenderar.
Använder du en billaddare bör du nog sätta dit ett motstånd i serie för att sänka strömmen, en tolvvolt glödlampa duger fint.
Skriv svar